Media Interaktif berbasis Animasi pada Pembelajaran Tari
DOI:
https://doi.org/10.29408/edumatic.v6i1.5305Keywords:
audiovisual, animation, dance learningAbstract
Learning arts and culture, especially dance in this digital era, really needs learning media that are appropriate to the situation and conditions. The interactive media required at this time are animation-based media because these demands are the media that are preferred by students and are considered the most fun. This study aims to analyze the development of audio-visual media animation in dance learning and its development effectiveness. The method used in developing the Borg and Gall model includes needing analysis, design planning, product development, product revision, and field trials to the results using Macromedia Flash 8 media. The instruments used to collect data in this study were questionnaires, interview guidelines, and observations at SMAN 1 Labuhan Haji, East Lombok. These findings We are in the form of learning media based on audiovisual animation using Macromedia Flash 8 through a complete process and feasibility test so that it is easy to use. The feasibility of the developed press, based on tests from media experts, obtained good criteria (GC), material experts obtained GC criteria, and user tests obtained perfect criteria.
References
Abi Yodha, S., Abidin, Z., & Adi, E. P. (2019). Persepsi Mahasiswa Terhadap Pelaksanaan E-Learning Dalam Mata Kuliah Manajemen Sistem Informasi Mahasiswa Jurusan Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 181–187.
Am, S. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.
Asyhar, R. (2021). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada Press
Aurora, A., & Effendi, H. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran E-learning terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa di Universitas Negeri Padang. JTEV (Jurnal Teknik Elektro Dan Vokasional), 5(2), 11–16. https://doi.org/10.24036/jtev.v5i2.105133
Bahri, S. (2017). Pengembangan Kurikulum Dasar dan Tujuannya. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 15–34. http://dx.doi.org/10.22373/jiif.v11i1.61
Chasi Rizki Santa Putri, T., Murtadlo MS, A., & Zulyanty, M. (2020). Pengembangan Media Berbasis Macromedia Flash Kelas VII SMP Negeri 7 Muaro Jambi. Skripsi. UIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172–182. http://dx.doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838
Ferdiansyah, F., Ambiyar, A., Zagoto, M. M., & Putra, I. E. D. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran berbasis E Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Matakuliah Media Pembelajaran Musik. Komposisi: Jurnal Pendidikan Bahasa, Sastra, Dan Seni, 21(1), 62–72. https://doi.org/10.24036/komposisi.v21i1.108082
Gulo, W. (2008). Strategi Belajar Mengajar (Cover Baru). Jakarta: Grasindo.
Hilmiani, H. (2019). Pengembangan Media AudioVisual Menggunakan Macromedia Flash Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SDN 5 Masbagik Selatan Tahun Pelajaran 2018/2019. Skripsi. Universitas Hamzanwadi.
Irawan, U., & Wirasasmita, R. H. (2019). Media Pembelajaran Video Tutorial Interaktif Berbasis Adobe Flash Pada Mata Kuliah Pemrograman Dasar. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 3(2), 84–90. https://doi.org/10.29408/edumatic.v3i2.1654
Johar, R., & Hanum, L. (2016). Strategi Belajar Mengajar. Yogyakarta: Deepublish.
Kusmana, A. (2017). E-learning dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 14(1), 35–51. https://doi.org/10.24252/lp.2011v14n1a3
Malikhah, A. (2014). Pengembangan media berbasis Macromedia Flash 8 untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Arab kelas IV di MI Mambaul Huda Banjarsari Ngajum Malang. [Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim]. http://etheses.uin-malang.ac.id/7523
Mohzana, M., & Fahrurrozi, H. H. (2020). A Management Model for Character Education in Higher Education. Journal of Talent Development and Excellence, 12(3s), 1596-1601.
Mulyasa, E. (2014). Guru dalam Implementasi Kurikulum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Mulyasa, H. E. (2010). Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Kemandirian Guru Dan Kepala Sekolah. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Murcahyanto, H., Mohzana, M., & Fahrurrozi, M. (2021). Dampak Media Sosial terhadap Kegiatan Kesenian Mahasiswa. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 4(1), 223–232. https://doi.org/10.31539/joeai.v4i1.2085
Nugrahaeni, A., Redhana, I. W., & Kartawan, I. M. A. (2017). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 1(1), 23–29. https://doi.org/10.23887/jpk.v1i1.12808
Nurhayati, N., Purnomo, M. E., & Subadiyono, S. (2018). Pengaruh Online Peer Editing Berbasis E-Learning Terhadap Kemampuan Menulis Naskah Drama Dulmuluk.Seminar Nasional KBSP V, 20-28. Surakarta: Publikasi Ilmiah. https://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/9874?show=full
Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis audio visual pada materi koloid untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9–15. https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i1.13293
Purwanto, A., Widaningrum, I., & Fitri, K. N. (2019). Aplikasi musicroid sebagai media pembelajaran seni musik berbasis android. Khazanah Informatika: Jurnal Ilmu Komputer Dan Informatika, 5(1), 78–87. https://doi.org/10.23917/khif.v5i1.7772
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327. https://doi.org/10.23887/jjpe.v12i2.30179
Roffiq, A., Qiram, I., & Rubiono, G. (2017). Media Musik dan Lagu Pada Proses Pembelajaran. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 2(2), 35–40. http://dx.doi.org/10.26737/jpdi.v2i2.330
Rohani, R. (2019). Media Pembelajaran. Sumatera Utara: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
Septiani, M. T., & Hasanah, M. (2019). Media Audio Visual untuk Pembelajaran Musikalisasi Puisi. BASINDO: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 3(1), 31–37. http://dx.doi.org/10.17977/um007v3i12019p031
Siregar, A. C., Adisaputera, A., & Yus, A. (2020). The Development of Interactive Media Assisted by Macromedia Flash to Improve the Ability of Understanding the Fiction Story Information in Elementary School Students. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3(2), 1200–1208. https://doi.org/10.33258/birle.v3i2.1053
Suryosubroto, B. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah Edisi Revisi. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Thaib, E. N. (2013). Hubungan Antara prestasi belajar dengan kecerdasan emosional. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 13(2), 384-399. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v13i2.485
Winarso, W. (2015). Dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah. PhilPapers. https://philpapers.org/rec/WINDPK
Yuliana, N. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash pada Pokok Materi Pythagoras dikelas VIII SMP. UIN Raden Intan Lampung. Repository. http://repository.radenintan.ac.id/5505/1/Skripsi Full.pdf
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Semua tulisan pada jurnal ini adalah tanggung jawab penuh penulis. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika bisa diakses secara free (gratis) tanpa ada pungutan biaya, sesuai dengan lisensi creative commons yang digunakan.
This work is licensed under a Lisensi a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.