Pengaruh Model Pembelajaran Team Assisted Individualization Terhadap Keterampilan Sosial di Sekolah Menengah Atas Palembang

Authors

  • Rohani Rohani Universitas Sriwijaya
  • Syafruddin Yusuf Universitas Sriwijaya
  • Syarifuddin Syarifuddin Universita Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.29408/fhs.v5i2.3768

Keywords:

learning model, social skills, team assisted individualization

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the team-assisted individualization model on the social skills of students in the historical subjects in Senior High School Palembang. The type of method used in this study is quasi-experimental. Class XI IPA 3 as an experimental class using random sampling. Data collection techniques used in this study are using questionnaire and observation, data analysis techniques used data homogeneity test, data linearity test, and simple regression test with significant level Fhitung ˃ Ftabel with real level (α = 0,05). The result of Fhitung obtained is 5,40 while to find Ftabel that is db = 1 as the numerator and db = 34 as the denominator and consulted to table F is obtained 4,13. Statistical calculations have obtained the results Fhitung ˃ Ftabel (5,40 ˃ 4,13) that means there was the influence of team assisted individualization model on the social skills of students in the historical subjects in Senior High School Palembang.

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui apakah ada pengaruh model pembelajaran team assisted individualization terhadap keterampilan sosial peserta didik pada mata pelajaran sejarah Sekolah Menengah Atas Palembang. Metode penelitian yang digunakan quasi eksperimen. Kelas XI IPA 3 sebagai kelas eksperimen dengan menggunakan teknik random sampling. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini yakni dengan menggunakan angket dan observasi. Teknik uji prasyarat analisis data yang digunakan adalah uji homogenitas data, uji linearitas data, dan uji regresi sederhana dengan taraf signifikan Fhitung ˃ Ftabel dan taraf α = 0,05. Hasil Fhitung didapat 5,40 sementara untuk mencari Ftabel yakni db = 1 sebagai pembilang dan db = 34 sebagai penyebut dan di konsultasikan ke tabel F didapat 4,13. Perhitungan statistik diperoleh hasil Fhitung˃ Ftabel (5,40 ˃ 4,13) yang artinya terdapat pengaruh model pembelajaran team assisted individualization terhadap keterampilan sosial peserta didik pada mata pelajaran sejarah di Sekolah Menengah Atas Palembang.

References

Aunurrahman. (2016). Belajar dan pembelajaran. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Brualdi, A. C. (1996). Multiple Intelligences: Gardner's Theory. ERIC Digest.

Hamidah, L. N., & Rahayu, N. S. (2016). The Effectiveness of Using Team Assisted Individualization Technique on the Student's Achievement of Simple Past Tense. IAIN Tulungagung Research Collections, 8(1), 79-90.

Hartati, T., & Suyitno. (2015). Studi Komparatif Model Pembelajaran TAI dan CIRC Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Unnes Journal of Mathematics Education, 4(1), 60–68.

Hidayati, I. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Assisted Individualization (TAI) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP N 3 Ujung Batu. Skripsi. Riau: Universitas Pasir Pengaraian.

Hossain, A., & Tarmizi, R. A. (2013). Effects of Cooperative Learning On Students’ Achievement and Attitudes in Secondary Mathematics. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 473-477.

Ridho, A., & Hudaidah, H. (2015). Implementasi Video Tutorial Pendidikan Karakter pada Mata Kuliah Pendidikan Kewarganegaraan. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 4(1), 84–91.

Isjoni. (2013). Cooperative Learning (Efektivitas Pembelajaran Kelompok). Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Istiani, R., Azrai, E. P., & Rustam, Y. (2014). Effect of Application of Team Assisted Individualization of Biology Learning Model of Student Interest in the Pteridophyta Material at SMAN 39 Jakarta. Biosfer: Jurnal Pendidikan Biologi, 7(1), 37-42.

Kusuma, A. P. (2017). Implementasi Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division dan Team Assisted Individualization Ditinjau dari Kemampuan Spasial Siswa. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 135-144.

Lefudin. (2017). Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Mahabbati, A., Suharmini, T., Purwandari, P., & Purwanto, H. (2017). Pengembangan Pengukuran Keterampilan Sosial Siswa Sekolah Dasar Inklusif Berbasis Diversity Awareness. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(1), 11-21.

Merrell, K. W. & Gimpel, G. A. (1998). Social Skill of Children and Adolescents Conceptualization, Assessment, Treatment. New Jersey London: Lawrence Erlbaum Associates.

Poole, P., Brown, M., McNamara, G., O'Hara, J., O'Brien, S., & Burns, D. (2018). Challenges and Supports Towards The Integration of ePortfolios in Education. Lessons to be Learned from Ireland. Heliyon, 4(11), e00899.

Rudi, L. (2017). Application of Teaching Model of Team Assisted Individualization [TAI] in Basic Chemistry Courses in Students of Forestry and Science of Environmental Universitas Halu Oleo. International Journal of Education and Research, 5(11), 69- 76.

Siska, Y. (2011). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial dan Keterampilan Berbicara Anak Usia Dini. J. Educ, 1(1), 31-37.

Susilawati, E. (2018). The Effectiveness of Team Assisted Individualization (TAI) Towards Students’ Writing. Journal of Languages and Language Teaching, 4(2), 67-73.

Mahabbati, A., Suharmini, T., Purwandari, P., & Purwanto, H. (2017). Pengembangan Pengukuran Keterampilan Sosial Siswa Sekolah Dasar Inklusif Berbasis Diversity Awareness. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(1), 11-21.

Nurhikmah, N., & Ernawati, E. (2020). Pengaruh Model Team Assisted Individualization (TAI) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Berbasis Media Whatsapp. JTMT: Journal Tadris Matematika, 1(2), 19-26.

Rahmawati, B. F., & Zidni, Z. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran VCT (Klarifikasi Nilai) Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar IPS Pada Siswa SMP Islam Terampil Pancor Kopong. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah dan Pendidikan, 1(2), 155-169.

Syarifuddin, K. A. (2013). The Developing of Sociodrama Model of Learning by Using the Theater Media in History Education Program Study, FKIP Unsri. Historia: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 14(1), 111-120.

Tilaar. H. A. R. (2000). Paradigma Baru Pendidikan Nasional. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Tinungki, G. M. (2015). The Role of Cooperative Learning Type Team Assisted Individualization to Improve the Students' Mathematics Communication Ability in the Subject of Probability Theory. Journal of Education and Practice, 6(32), 27-31.

Tran, V. D. (2015). The Effects of Cooperative Learning on the Academic Achievement and Knowledge Retention. International Journal of Higher Education, 3(2), 131– 140.

Wardani, N. M. C. A., Suwatra, I. I. W., & Wirya, N. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Team Assisted Individualization (TAI) Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Pada Siswa Kelas VII Tahun Ajaran 2014/2015 di SMP Negeri 1 Banjar. Jurnal Edutech Undiksha, 2(1).

Downloads

Published

2021-12-30

How to Cite

Rohani, R., Yusuf, S., & Syarifuddin, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Team Assisted Individualization Terhadap Keterampilan Sosial di Sekolah Menengah Atas Palembang. Fajar Historia: Jurnal Ilmu Sejarah Dan Pendidikan, 5(2), 117–129. https://doi.org/10.29408/fhs.v5i2.3768