Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Berhitung yang disertai dengan mengenal Huruf Alfabet dan Huruf Hijaiyah berbasis Flash

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29408/jit.v7i1.24148

Keywords:

Adobe Flash Interactive Learning Media

Abstract

Learning is an activity which is extremely needed to improve someone’s self-development, especially in the teaching and learning process which can be seen every year because learning activities are always changing. This change occurs because technological developments are increasingly rapid day by day, technological developments are so rapid that we cannot miss any information, especially in the field of education. This research aims to develop flash-based learning media for counting and recognizing the alphabet and hijaiyah letters. The preschool of Al-Wasilah is one of the preschools whose learning process still uses the K13 curriculum and the process of counting and recognizing the alphabet and hijaiyah letters is still traditional, which uses pictures or posters and blackboards. Current technological developments should be able to be utilized because they can foster students’ learning. The research method used is research and development with stages of developing learning media and testing learning media, so that it can help increase effectiveness, especially for children aged 2-6 years. By using Adobe Flash, it can improve more effective learning outcomes in the subjects of Numeracy and Recognizing Alphabet Letters and Hijaiyah Letters.

References

F. Fathurrahman, Y. Kuspandi Putra, and M. Sadali, “Media Pembelajaran Interaktif Pengenalan Huruf Berbasis Flash Pada Siswa Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) (Studi Kasus : Kelompok Belajar Tarbiyatul Ummah Tanak Kaken Sakra Barat),” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 3, no. 2, pp. 211–219, 2020.

Y. K. Putra, M. Sadali, and I. Hadi, “Media Pembelajaran Interaktif Matematika Berbasis Flash Pada Siswa Kelas 1 MI NW Liqaul Amal,” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 4, no. 2, pp. 163–173, 2021.

H. Bahtiar, “Sistem Informasi Wisata dan Budaya Pulau Lombok dengan Multimedia Intraktif Untuk Meningkatkan Kunjungan Wisata,” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 1, no. 1, pp. 1–10, 2018.

B. H. Hariman Bahtiar, Muhamad Wasil and F. Trade, “Digitalisasi Karya TGKH. Muhammad Zainuddin Abdul Madjid berbasis mobile sebagai media pembelajaran interaktif untuk pelestarian peninggalan pendiri Nahdlatul Wathan,” J. Inform. dan Teknol., vol. 2, no. 1, 2019.

L. M. S. Aris Sudianto, “Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Android Untuk Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah Nahdlatul Wathan Ketangga Sebagai Upaya Untuk Peningkatkan Minat Belajar Siswa Aris,” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 8, no. 5, p. 55, 2019.

W. Benjamin, “Pengertian Kemampuan Mengenal Huruf,” vol. 3, no. 1. pp. 1–9, 2019.

R. W. Prtama and M. B. Ulum, “Aplikasi Pembelajaran Huruf Hijaiyah Dan Game Edukasi Berbasis Android,” Pros. Semin. Nas. …, pp. 919–938, 2022,

D. Sartika, Amiroh, and Nisrokha, “Pengembangan media pembelajaran buku bergambar dalam mengenalkan huruf hijaiyah di RA bani fuad syihabuddin,” J. Al-Miskawaih, vol. 2, no. 2, pp. 119–140, 2021.

A. Cucus and Y. Aprilinda, “Pengembangan E-Learning Berbasis Multimedia untuk Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh,” Explor. J. Sist. Inf. dan Telemat., vol. 7, no. 1, pp. 1–5, 2016.

E. F. Fahyuni, “Inovasi Model Pembelajaran,” p. 16, 2016.

A. and A. R. Sudjana, Nana, “„Media Pengajaran (Penggunaan & Pembuatannya).‟” Sinar Baru Aglesindo, Bandung 2011.

S. H. M. lalu Samsu, “Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Android Untuk Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah Nahdlatul Wathan Ketangga Sebagai Upaya Untuk Peningkatkan Minat Belajar Siswa,” FLEPS 2019 - IEEE Int. Conf. Flex. Printable Sensors Syst. Proc., vol. 6, no. 1, pp. 1–46, 2019.

B. H. Hariman Bahtiar, Muhamad Wasil, “Digitalisasi Karya TGKH. Muhammad Zainuddin Abdul Madjid berbasis mobile sebagai media pembelajaran interaktif untuk pelestarian peninggalan pendiri Nahdlatul Wathan,” Infotek J. Inform. dan Teknol., vol. 2, no. 1, pp. 1–7, 2019.

Daryanto, Media Pembelajaran. Bandung: PT S a r a n a Tutorial Nurani Sejahtera, 2011.

S. H. M. lalu Samsu, “Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Pelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Android Untuk Kelas Vii Madrasah Tsanawiyah Nahdlatul Wathan Ketangga Sebagai Upaya Untuk Peningkatkan Minat Belajar Siswa,” FLEPS 2019 - IEEE Int. Conf. Flex. Printable Sensors Syst. Proc., vol. 6, no. 1, pp. 1–46, 2019.

Downloads

Published

20-01-2024

How to Cite

Fathurrahman, F., Wasil, M., & Muslihan, M. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Pembelajaran Berhitung yang disertai dengan mengenal Huruf Alfabet dan Huruf Hijaiyah berbasis Flash. Infotek: Jurnal Informatika Dan Teknologi, 7(1), 299–309. https://doi.org/10.29408/jit.v7i1.24148

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.