Metode Terapi Warna Dalam Meningkatkan Keterampilan Pra-Menulis Pada Siswa Dislexia
Metode Colour Therapy, Keterampilan Menulis Pada Siswa Disleksia
Keywords:
Color Therapy Method, Writing Skills in Dyslexic Students; Metode Colour Therapy, Keterampilan Menulis Pada Siswa DisleksiaAbstract
This research was motivated by the existence of speech delays or disorders experienced by children with speech delays at school. This research was conducted with the aim of obtaining an objective picture of the application of story telling in improving the speaking abilities of children with speech delays. The subject of this research was a child with speech delays at Hamzanwadi Pancor Kindergarten. To achieve the above objectives, this research uses the Single Subject Research (SSR) method with an A-B-A design. The data obtained is presented in graphical form and explained through simple descriptive statistics. The research results showed that there was an increase in the percentage of speaking ability after being given intervention through the application of Story Telling. This increase can be seen by an increase in the baseline phase-1 (A1) to the intervention phase (B) by 20%, and in the intervention phase (B) to the baseline phase-2 (A2) by 90%. Thus, it can be concluded that children's speaking ability has a significant influence on speech delays through the use of hand puppets.
References
Adiati, H. (2020, December). Efektivitas Terapi Warna Terhadap Penurunan Kecemasan Pada Trnaga Kesehatan Terhadap Covid 19. In Prosiding Seminar Nasional LPPM UMP (pp. 430-434).
Amalia, I. (2016). Kesulitan Membaca Kata pada Anak Disleksia Usia 7-12 Tahun di Sekolah Inklusif Galuh Handayani Surabaya: Kajian Psikolinguistik (Doctoral dissertation, Universitas Airlangga).
Aysha, K. (2016). Terapi Warna Untuk Mengurangi Kecemasan pada remaja yang hamil di luar nikah (Doctoral dissertation, Universitu of Muhammadiyah Malang).
Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Cetakan ke 5. Depok: PT Grafindo Persada.
Dwi Vega Pustoro Suwandi, R., Trimawarti, T., & Galih Yudanari, Y. (2020). Pengaruh Therapy Warna Dengan Teknik Pernapasan Warna Terhadap Penurunan Kecemasan Pada Lansia Yang Mengalami Sindrom Sarang Kosong Di RW 03 Kelurahan Candirejo Kec. Ungaran Barat Kab. Semaang (Docroran dissetation, Universitas Ngudi Walyo).
Faizzah, R., & Wijiastuti, A. (2020). Implemtasi Metode Silabus Bermedia Mini Book Pada Kemampuan Membaca Permulaan Anak Disleksia, Jurnal Pendidikan Khusus, 15 (1).
Feronika, L., & Sri Hartini, S. H. (2016). Studi Analisis Tentang Kesulitan Membaca (Dyslexia) Serta Upaya Mengatasinya pada siswa VB SD Muhammadiyah 22 Sruni, Surakarta (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Harini, N. (2013). Terapi warna untuk mengurangi kecemasan. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 1(2), 291-303.
Hatmo, K. T. (2021). Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia. Penerbit Lakeisha.
Herawati, N. I. (2016). “Pendidikan Inklusif.” EduHumanioral Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(1).
Hidayah, N,. Dkk. (2019). Pendidikan Inklusi & Anak Bekebutuhan Khusus. Yogyakarta: Samudra Biru.
.
Irfan, M. (2011). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar & Madrasah Ibtidaiyah. Surakarta: Cakrawala Media.
Jamaludin, Z., Husni, H., & Yahya, F. H. (2017) Program Khas Integrasi Masalah Pembelajaran Spesifik Disleksia. Kedah Malaysia: UMM Press.
Kusumaningsih, D., Saptono, S. W., Suparmin. Et al. (2013). Terampil Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: Andi Offset.
Loeziana, L. (2017). Urgensi mengetahui ciri disleksia. Bunayya: Jurnal pendidikan anak, 3(2), 42-58.
Mulyati, Y. (2014). Hakikat Keterampilan Berbahasa. Jakarta: PDF Ut.ac. id hal, 1.
Nurgiyantoro, Nurhan.(2015). Teori Pengkajian Fiksi. Cetakan lX. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Rambe, R. N., & Widiarti, G. (2018). Bahasa Dan Sartra Di Kelas Tinggi.
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20, Tahun 2003, Tentang SistemPendidikan Nasional.
Samsu. (2017). Metode Penelitian (Teori dan Aplikasi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Mixed Methods, serta Research & Development. Jambi: Pusaka
.
Siddik, M. (2016). Dasar-dasar Menulis dengan Penerapannya. Tunggal Mandiri Publishing.
Siti, N., Tjuju, S., & Sunaryo, S. (2018). Instrumen Asesmen Menulis Permulaan Pada Anak dengan Hambatan Kecerdasan Ringan. JASSI ANAKKU, 19(2), 32-38.
Sugiyono. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
.(2019). Metodologi Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sujiantoro, D. (2019). Efektivitas Colour Therapy dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Anak Disleksia (Doctoral Dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).
Widyorini, E., & Tiel Van, J. M. (2019). Disleksia, Deteksi, Diagnosis, Penanganan di sekolah dan di Rumah. Jakarta: Prenadamedia Group.
Yusup, F. (2018). Uji Validitas dan reabilitas instrumen penelitian kuantitatif. Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1).