PEMEROLEHAN PRAGMATIK PADA ANAK USIA TIGA TAHUN: STUDI KASUS PADA NASHA

Authors

  • Karis Cindiana Universitas Sebelas Maret
  • Ani Rakhmawati Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v8i1.29097

Keywords:

bilingualism, language acquisition, pragmatics

Abstract

Language acquisition is a natural process that children experience when learning their mother tongue, taking place gradually from simple to complex. This study aims to examine the pragmatic acquisition of three-year-old bilingual children, focusing on speech acts, conversational rules, implicatures, deixis, and violations of the principle of cooperation in Grice's maxims. The research subject is Nasha, a girl from a bilingual family who speaks Indonesian and Javanese. The method used is descriptive qualitative, including interviews and direct observation. The results show that Nasha shows basic pragmatic abilities although she still has limitations in understanding social and linguistic contexts. This research provides new insights into language development in early childhood, especially in the aspect of pragmatics in a bilingual environment.

References

Ayudia, A. M., Ramadhani, L., & Lubis, R. W. (2021). Deiksis dalam Film Guru-Guru Gokil: Analisis Pragmatik. Jurnal Bahasa dan Sastra, 6(1), 20-34. https://doi.org/10.31604/linguistik.v6i1.20-34

Fatmayanti, U. (2017). Tindak Tutur Orangtua Dalam Pembentukan Karakter Anak (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Girsang, J. L., & Purba, C. A. (2021). ANALISIS TINDAK TUTUR DIREKTIF ANAK USIA 4-5 TAHUN PADA BAHASA DI TK HARAPAN BARU MEDAN. ELT (English Language Teaching Prima Journal), 3(1), 174-185. https://doi.org/10.34012/elt.v%vi%i.1805

Hiariej, C. (2019). STRATEGI IMPLIKATUR PERCAKAPAN ANAK USIA 6 TAHUN. ARBITRER: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(3), 179-190. https://doi.org/10.30598/arbitrervol1no3hlm179-190

Levinson, S. C. (2008). Cambridge Text books in Linguistics: Pragmatics. United State of America: Cambridge University Press.

Musfiroh, T. (2017). Psikolinguistik Edukasional: Psikolinguistik untuk Pendidikan Bahasa. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Nazir, M. (2011). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Purnamasari, A., & Salamah, S. (2024). Pemerolehan Pragmatik Pada Anak Usia Dini. Yogyakarta: K-Media.

Saifudin, A. (2019). Teori Tindak Tutur dalam Studi Linguistik Pragmatik. Lite: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya, 15(1), 1-16. https://doi.org/10.33633/LITE.V15I1.2382

Salnita, Y. E., Atmazaki, A., & Abdurrahman, A. (2019). Pemerolehan Bahasa pada Anak Usia 3 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 137-145. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.156

Setyaningsih, N. (2020). Pemerolehan Pragmatik pada Anak Usia Tiga Tahun: Studi Kasus pada Amelia. Jalabahasa, 13(2), 221–232. https://doi.org/10.36567/jalabahasa.v13i2.112

Shinta, Q. (2010). Pemerolehan Pragmatik Dalam Bahasa Anak Studi Kasus Prinsip Kerja Sama–Maksim Grice Pada Anak Usia Enam (6) Tahun. Jurnal Dinamika Bahasa dan Budaya, 4(2), 66-83. https://doi.org/10.35315/bb.v4i2.423

Siddiq, M. (2019). Tindak Tutur Dan Pemerolehan Pragmatik Pada Anak Usia Dini. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 2(2), 268–290. https://doi.org/10.24176/kredo.v2i2.2868

Wahab, L. A. (2013). Pemerolehan Pragmatik pada Anak Usia 2 Tahun (Studi pada Neilika Elen Elmaihira Warga Desa Cialam Jaya Konda). Shautut Tarbiyah, 19(2), 136-148. https://dx.doi.org/10.31332/str.v19i2.60

Wekke, I. S. (2019). Studi Naskah Bahasa Arab: Teori, Konstruksi, dan Praktik. Yogyakarta: CV. Adi Karya Mandiri.

Downloads

Published

2025-03-30

How to Cite

Cindiana, K., & Rakhmawati, A. (2025). PEMEROLEHAN PRAGMATIK PADA ANAK USIA TIGA TAHUN: STUDI KASUS PADA NASHA. SeBaSa, 8(1), 35–51. https://doi.org/10.29408/sbs.v8i1.29097

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.