PEMBELAJARAN MENULIS KARYA ILMIAH MENGGUNAKAN DIMENSI BERNALAR KRITIS DENGAN MODEL PROJECT BASED LEARNING

Authors

  • Annisa Utrina Universitas Jambi
  • Rustam Universitas Jambi
  • Lusia Oktri Wini Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v8i1.29827

Keywords:

scientific work, crithical thinking, PjBL

Abstract

This study's goal was to explain how students at SMAN 2 Sungai Penuh learned to write scientific papers using critical reasoning dimensions using a project-based learning model. The study's qualitative case study approach was used to collect data, which was then described descriptively through interviews, documentation studies, and observation.  The findings show that the teaching module, critical reasoning indicators, and the project-based learning model's phases are all used to effectively teach students how to write scientific articles utilizing critical reasoning dimensions. The findings of this study will be useful in helping the development of science by finding new theories to solve the problems faced by Indonesian language teachers.

References

Baidowi, A., Sumarmi, S., & Amirudin, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Proyek terhadap Kemampuan Menulis Karya Ilmiah Geografi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Geografi, 20(1), 48–58. https://doi.org/10.17977/um017v20i12015p048.

Bell, S. (2010). Project-Based Leraning for The 21 Century: Skills for The Future. The Clearing House, 83, 39-43.

Creswell, J. (2019). RESEARCH DESIGN Pendekatan Metode kualitatif, kuantitaf dan Campuran. PENERBIT PUSTAKAN PELAJAR.

Fitriani, R., Surahman, E., & Azzahrah, I. (2019). Implementasi Pembelajaran BerbasisProyek Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Quagga: JurnalPendidikan dan Biologi, 11(1), 6-11. doi: 10.25134/quagga.v11i1.1426.

Indrastuti, N. (2020). cara praktis penulisan karya ilmiah dalam bahasa indonesia (Wahyu (ed.)). Gajah Mada University Press Anggota IKAPI.

Kemendikdasmen (2025). Prioritas kemendikdasmen Tahun 2025, Pemerataan Akses Layanan Pendidikan Melalui Wajib Belajar 13 Tahun. Jakarta: Kementrian Pendidikan Dasar dan Menengah.

Lia, A., Rumbenium, D. N., Sihasale, I. J., & ... (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Bernalar Kritis Melalui Karya Tulis Ilmiah. Jurnal Pendidikan DIDAXEI, 4(1), 551–564. https://doi.org/10.54298/tarunateach.v2i1.192

Mayawati, C., Santoso, G. B., & Sakti, B. P. (2024). Bentuk-bentuk Kesalahan Tanda Baca dan Ejaan dalam Karangan Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Demak Ijo Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Universitas Widya Dharma Klaten , Indonesia perlu memperhatikan Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia ( PUEBI ). Sebagai. 1(4). Smp. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan …, 3(6), 929–938. Doi: https://doi.org/10.62383/edukasi.v1i4.664

McTighe,J., & Wiggins, G. (2013). Essential questions opening doors to student understanding Alexandria, VA: ASCD.

Miranda, M., Sobari, T., & Abdurrokhman, D. (2020). Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi Dengan Menggunakan Model Mind Mapping Pada Siswa Kelas Viii.

Murdiyati, S., Widodo, M., & Samhati, S. (2013). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PARAGRAF ARGUMENTATIF MELALUI PENDEKATAN KONSTRUKTIVISME SISWA KELAS X. J-Simbol: Jurnal Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2 Sep).

Nurmalia, N. R., & Sari, C. K. (2023). Kemampuan berpikir kritis dalam memecahkan masalah HOTS. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 6(5), 2053–2064. https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i5.19342.

Prameswari, salvina wahyu, Suharno, & Sarwanto. (2018). inculcate critical thinking skills in primary schools. 1(Snpd), 742–750.

Rustam, R., & Priyanto, P. (2022). Critical thinking assessment in the teaching of writing Indonesian scientific texts in high school. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 26(1), 12–25. https://doi.org/10.21831/pep.v26i1.36241

Santyasa, I.W (2016). Pembelajaran Inovatif: Model Kolaboratif, Basis Proyek, dan Orientasi NOS. Makalah. Semarapura: Universitas Pendidikan Ganesha. DOI: https://doi.org/10.23887/jtpi.v6i1.1372

Sugiyono. 2017. Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D.Bandung: Alfabet.

Widiastuti, C. T. (2023). Penerapan Project-Based Learning Berbasis Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Pelajaran Perbankan Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(3), 538–544. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i3.423

Wiratna, M. M., Hestuaji, Y., Nisa, A. F., & Sulistyawati, E. (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Bernalar Kritis Pada Pembelajaran Ipas Melalui Model Problem Based Learning. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 3810-3822. DOI: https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10670

Yanti, N., Suhartono, S., & Hiasa, F. (2018). Keterampilan Menulis Akademik Mahasiswa S 1 Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Bengkulu. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, Dan Asing, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.31540/silamparibisa.v1i1.4

Downloads

Published

2025-03-30

How to Cite

Utrina, A., Rustam, & Wini, L. O. (2025). PEMBELAJARAN MENULIS KARYA ILMIAH MENGGUNAKAN DIMENSI BERNALAR KRITIS DENGAN MODEL PROJECT BASED LEARNING. SeBaSa, 8(1), 273–286. https://doi.org/10.29408/sbs.v8i1.29827

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.