PEMANFAATAN INSTAGRAM IVAN LANIN SEBAGAI SUMBER PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SMP
DOI:
https://doi.org/10.29408/sbs.v5i2.5371Abstract
This research was conducted to analyze the Indonesian spelling and conjunctions contained on Ivan Lanin's Instagram social media account which will later be used as learning resources for seventh grade junior high school students. This research is a research using descriptive method. The data source of this study was obtained from Ivan Lanin's Instagram social media account in the form of Indonesian spelling and conjunctions. Data collection techniques used listening and note-taking techniques. The data validation technique uses data triangulation. Data analysis shows that social media accounts, especially Instagram, have benefits as learning resources that can be applied in learning or in teaching and learning activities. Forms of using Instagram social media accounts as learning resources include supporting learning activities, the internet as a source of information. The results showed that there was an explanation of the Indonesian spelling and conjunctions contained in Ivan Lanin's Instagram account. The types of spelling found on Ivan Lanin's Instagram are the use of letters, writing words, and the use of punctuation. The spelling on Ivan Lanin's Instagram is in line with the material for personal letters and official letters in KD 4.12. In addition, there is an explanation of conjunctions on Ivan Lanin's Instagram account which can then be a source of learning on narrative text material in KD 4.4.
Keywords: Social Media, Instagram, Spelling, Conjunction
References
Bailussy, W., & Simabur, L. A. (2019). Fenomena berita hoax group whatshapp ummu discussion menjelang pilpres 2019. Jurnal Akrab Juara, 4(1), 188–195. http://akrabjuara.com/index.php/akrabjuara/article/view/518
Chaer, A. 2015. Marfologi Bahasa Indonesia (Pendekatan Proses). Jakarta: PT Renika Cipta.
Fau, H. S., Laia, A., & Ndruru, K. (2021). Analisis Kesalahan Penggunaan Konjungsi Koordinatif Dalam Karangan Argumentasi. Jurnal Education and Development, 9(2), 626–630. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2958/1897
Hudaa, S. (2019). Transliterasi, Serapan, dan Padanan Kata: Upaya Pemutakhiran Istilah dalam Bahasa Indonesia. SeBaSa, 2(1), 1–6. DOI: https://doi.org/10.29408/sbs.v2i1.1346
Johan, G. M. (2018). Analisis kesalahan berbahasa indonesia dalam proses diskusi siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 18(1), 136–149. DOI: 10.17509/bs_jpbsp.v18i1.12153
Kamhar, M. Y., & Lestari, E. (2019). Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi. Inteligensi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 1–7. DOI: https://doi.org/10.33366/ilg.v1i2.1356
Lidwina Andrea (2021). Ragam Alasan Orang Menggunakan Media Sosial. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/02/19/ragam-alasan-orang-menggunakanmediasosial#:~:text=Pengguna%20internet%20secara%20global%20mengungkapkan,terhubung%20dengan%20teman%20(33%25). Diakses pada 14 Maret 2022 pukul 10.33 WIB.
Maulina, Y. (2018). Penggunaan Konjungsi dalam Wacana Pembelajaran Literasi. Madah: Jurnal Bahasa dan Sastra, 9(2), 191–202. DOI: http://dx.doi.org/10.26499/madah.v9i2.765
Melia, M. (2018). Analisis penggunaan konjungsi Bahasa Indonesia pada editorial surat kabar Tribun Pontianak. Jurnal Pendidikan Bahasa, 6(2), 281–293. DOI: http://dx.doi.org/10.31571/bahasa.v6i2.676
Nadia, F., & Sugihastuti. (2018). Surat Dinas Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nugraha, O. A., Ngalim, A., & Nasucha, Y. (2016). Penggunaan Konjungsi dalam Bahasa Tulis dan Lisan oleh Siswa Kelas Lima Sekolah Dasar Baki Pandeyan 01 Sukoharjo. Jurnal Penelitian Humaniora, 16(2), 43–50. DOI: https://doi.org/10.23917/humaniora.v16i2.1843
Pandini, I. (2020). Analisis kesalahan penggunaan ejaan yang disempurnakan pada karangan narasi siswa kelas XI SMAN 5 Model Palu. Bahasa dan Sastra, 5(4), 81-89. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/BDS/article/view/12747/9851
Pujiatna, T. (2018). Penguasaan Ejaan Bahasa Indonesia dalam Kemampuan Menulis Mahasiswa Baru sebagai Bahan Penyusunan Silabus Mata Kuliah Umum Bahasa Indonesia Universitas Swadaya Gunung Jati Cirebon. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 91–99. DOI: http://dx.doi.org/10.33603/deiksis.v5i1.925
Purwandari, E. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Sumber Belajar Fisika. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 2(2), 83–90. DOI: https://doi.org/10.31539/joeai.v2i2.810
Sari, M. P., Djunaidi, B., & Supadi, S. (2020). Konjungsi Pada Harian Rakyat Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, 4(2), 205–214. DOI: https://doi.org/10.33369/jik.v4i2.9482
Setiadi, E. F., Azmi, A., & Indrawadi, J. (2019). Youtube Sebagai Sumber Belajar Generasi Milenial. Journal of Civic Education, 2(3), 313–323. DOI: https://doi.org/10.24036/jce.v2i4.135
Slameto, 2005. Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Solchan dan Soedjito. (2016) Surat Menyurat Resmi Bahasa Indonesia. Bandung: Rosdakarya.
Sudaryanto, 2015. Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wahana Kebudayaan Secara Linguistik. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press
Sugono, D. (2009). Mahir Berbahasa Indonesia dengan Benar. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Suminto, A., & Al Farizi, A. (2020). Analisis Pemanfaatan Media Sosial Twitter oleh Ganjar Pranowo dan Ridwan Kamil. Journal of Islamic Comunication, 2(2), 191–206. http://dx.doi.org/10.21111/sjic.v2i2.nomor.4394
Tussolekha, R. (2019). Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia pada Makalah Karya Mahasiswa. AKSARA: Jurnal Bahasa dan Sastra, 20(1), 35–43. DOI: http://dx.doi.org/10.23960/aksara/v20i1.pp35-43
Tutiasri, R. P., Laminto, N. K., & Nazri, K. (2020). Pemanfaatan youtube sebagai media pembelajaran bagi mahasiswa di tengah pandemi covid-19. 2(2). http://ejurnal.ubharajaya.ac.id/index.php/KOMASKAM/article/view/311
Winata, N. T. (2019). Analisis kesalahan ejaan Bahasa Indonesia dalam media massa daring (detikcom). Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 115–121. DOI: https://doi.org/10.31943/bi.v4i2.52