BENTUK LIRIK LAGU ANAK DI TAMAN KANAK-KANAK JAKARTA TIMUR:KAJIAN INTERTEKSTUAL

Authors

  • Putri Anggraeni Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Syarif Hidayatullah Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v5i2.6220

Abstract

Children's song lyrics in kindergarten always have their own characteristics. Children's song lyrics found in kindergarten are usually song lyrics adapted from previous song lyrics. Children's song lyrics are taught in kindergarten to train children or teach children various things such as religious values, independence, introduction to animals and others. The purpose of this study was to describe the form of the lyrics of children's songs sung in Kindergarten based on the types of hypograms. The subjects in this study were the lyrics of children's songs at the Kindergarten PG/RA Al Bakiriyah East Jakarta, TK Laboratory Jakarta, and PAUD Harapan Mulya. This research is a qualitative research with content analysis technique. The content analysis technique of this research is by collecting data and describing it by collecting data, presenting data, and conclusions. The result of this research is that there are 14 songs from 3 kindergartens in Jakarta. 1 song is included in the expansion hypogram, there are 7 songs included in the convention hypogram, there are 6 songs included in the hypogram, and none of the songs are included in the Ekserp hypogram.

Keywords: Intertextual, Children's Song Lyrics, Hypograms

 

 

References

Alimuddin, J. (2015). Lagu Anak Sebagai Salah Satu Sarana Mendidik Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA, 2(2), 108–116. https://doi.org/10.30659/pendas.2.2.108-116

Anwar, S., & Nirmala, A. A. (2020). THE LANGUAGE STYLE IN THE LYRICS OF DARA AYU’S SONG AND ITS LEARNING IMPLICATIONS. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 176.

Gulo, N. E., Fadillah, & Yuniarni, D. (2012). Peningkatan Pembelajaran Pengenalan Bahasa Inggris Melalui Bernyanyi pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 53(9), 1689–1699.

Gutama, A. (2020). Analisis Pola Ritme dan Bentuk Lagu Anak. Virtuoso: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Musik, 3(1), 23. https://doi.org/10.26740/vt.v3n1.p23-32

Hikmat, A., Puspitasari, N. A., & Hidayatullah, S. (2017). Kajian Puisi. Uhamka.

Inarti, S. (2013). Analisis Intertekstual Puisi “ Dongeng Sebelum Tidur ” Karya Goenawan Mohamad. METASASTRA: Jurnal Penelitian Sastra, Vol. 6 No., 81–89.

Kusumawati, H. (2013). Pendidikan karakter melalui lagu anak-anak. Imaji: Jurnal Seni Dan Pendidikan Seni, 11(2).

Kusumawati, H., & Swastika, E. (2011). Lagu Anak Sebagai Alternatif Media Pendukung Pemerolehan Bahasa Anak Usia Dini: Sebuah Studi Kasus di TK Nurul Dzikri Jambusari Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta.

Malihah, N. (2016). Khasanah Bahasa Lirik Lagu Anak (Tinjauan Bentuk, Makna dan Fungsi). LP2M-Press.

Muzaqi, A. (2018). INTERTEKSTUALITAS DALAM NOVEL ANAK THE MAGIC BOOK KARYA QURROTA AINI DENGAN NOVEL AKU SAYANG MAMA KARYA BAIQ SHAFIRA SALSABILA. Ejournal.Unesa.Ac.Id, Vol 5 No., 1–10.

Perdana, D., Doyin, M., & Mulyono. (2017). Intertekstualitas dalam Novel Tembang Cinta Bumi Sunda Karya Aan Merdeka Permana dengan Novel Gajah Mada Perang Bubat Karya Langit Kresna Hariadi. Jurnal Sastra Indonesia, 6(1), 7–13.

Prasetyani, R. N. (2017). Kritik Sosial Dalam Lirik Lagu Album SINESTESIA Karya Efek Rumah Kaca (Kajian Interteks Riffaterre dan Fungsionalisme Parsons-Albrecht). Jurnal Sapala, Vol 03, No(Metode Penelitian Interteks), 1–13.

Rahmawati, S., & Hafi, I. Y. (2019). TRANSFORMASI MUSIKALISASI PUISI: KAJIAN ATAS TIGA PUISI. Jurnalistrendi, 4, 364–374.

Solihati, N. (2016). Teori Sastra. Jakarta: UHAMKA PRESS.

Teeuw, A. (2013). Sastra dan Ilmu Sastra. Bandung: Dunia Pustaka Jaya.

Tyasrinestu, F. (2016). Pemanfaatan Lirik Musikal Lagu Anak Berbahasa Indonesia sebagai Bahan Pengajaran Kosakata BIPA. 78–84.

Vardani, E. N. A. (2017). Fungsi Bahasa Dalam Lirik Lagu Anak-Anak. FKIP E-PROCEEDING, 285–294.

Wiyatmi. (2003). Melacak Teks-teks Hipogram dalam Novel Larung Karya Ayu Utami. Penelitian Humaniora, 8, No. 1, 105–132.

Zaimar, O. K. S. (2008). Semiotik dan Penerapannya dalam Karya Sastra. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional.

Downloads

Published

2022-11-13

How to Cite

Anggraeni, P., & Hidayatullah, S. (2022). BENTUK LIRIK LAGU ANAK DI TAMAN KANAK-KANAK JAKARTA TIMUR:KAJIAN INTERTEKSTUAL. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 201–211. https://doi.org/10.29408/sbs.v5i2.6220