Pelatihan pembinaan UMKM berbasis Teknologi Informasi untuk meningkatkan SDM pelaku UMKM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29408/ab.v2i2.4206

Keywords:

E-commerce, Entrepreneurship, Technology-Based MSMEs

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Indonesia are currently one of the business sectors that can assist the government in employing the community. The Indonesian government, in its policies, has allocated many funds to increase the interest of the millennial generation in the field of entrepreneurship, especially various types of technology-based businesses such as startups, so that the Indonesian economy is growing. This training activity for assisting MSME actors aims to improve the ability of MSME actors ability to develop their business through information technology assistance. Improve knowledge of financial management and e-commerce for MSME actors and mastery of Information Technology for MSME actors. The participants came from 3 sub-districts in East Lombok Regency, namely Sukamulia, Selong, and Labuan Haji. The MSME coaching training involved 100 MSME participants in 3 sub-districts. MSME actors are given an understanding of the use of e-commerce and the importance of using technology in developing MSME products to increase their income. Implementing this activity is by practicing using various available promotional platforms, such as YouTube, Instagram, and Google Business. The results obtained are that MSME actors can master the basics of using the promotion platform that has been taught.

References

Aidha, Z. (2017). Pengaruh Motivasi Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Kesehatan Masyarakat Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. JUMANTIK (Jurnal Ilmiah Penelitian Kesehatan), 1(1), 42-59.

Arianto, B. (2020). Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19. ATRABIS: Jurnal Administrasi Bisnis (e-Journal), 6(2), 233-247.

Marti’ah, S. (2017). Kewirausahaan berbasis teknologi (technopreneurship) dalam perspektif ilmu pendidikan. Edutic-Scientific Journal of Informatics Education, 3(2).

Noor, C. M., & Rahmasari, G. (2018). Esensi Perencanaan Bisnis yang Memadai Bagi Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM). Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3). 454–464

Naimah, R. J., Wardhana, M. W., Haryanto, R., & Pebrianto, A. (2020). Penerapan Digital marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal IMPACT: Implementation and Action, 2(2), 119-130.

Pramiswari, D. A. A., & Dharmadiaksa, I. B. (2017). Pengaruh E-Commerce Dan Penggunaan Sistem Informasi Akuntansi Dalam Pengambilan Keputusan Untuk Berwirausaha. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 20(1), 261-289.

Purwanto, H., & Trihudiyatmanto, M. (2018). Pengaruh Intensi Berwirausaha, Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Usaha dengan Motivasi Sebagai Variabel Intervening pada Sentra UMKM Carica di Wonosobo. Journal of Economic, Management, Accounting and Technology, 1(1), 42–52. https://doi.org/10.32500/jematech.v1i1.211

Rahayuningsih, P. A. (2020). Pemanfaatan Digital Kufi Dalam Meningkatkan Technopreneurship Pada Organisasi Prisma. WIDYA LAKSANA, 9(2), 213-216.

Reniati, R., Sumiyati, S., & Akbar, M. F. (2021). Pelatihan pengolahan ikan dan pengemasan produk pertanian untuk pengembangan industri hilir desa Labuh Air Pandan. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 41-48.

Suci, Y. R. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha mikro kecil dan menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos, 6(1), 51-58.

Susilowati, E. M. (2021). Pelatihan pembuatan masker kain dalam upaya mencegah penularan Covid 19 di Surakarta. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 102-108.

Suhartini, S., Sudianto, A., Gunawan, I., Permana, B. A. C., Ahmadi, H., Fathurrahman, I., ... & Nurhidayati, N. (2021). Pembinaan kewirausahaan berbasis teknologi untuk mengembangkan jiwa Technopreneurship. ABSYARA: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(1), 1-7.

Trihudiyatmanto, M. (2019). Membangun Minat Berwirausaha Mahasiswa Dengan Pengaruh Faktor E-Commerce, Pengetahuan Kewirausahaan dan Gender. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 6(2), 93-103.

Published

2021-12-31