PENDAYAGUNAAN KONTEKS PERCAKAPAN ANAK USIA 3 TAHUN DALAM KOMUNIKASI INTERPERSONAL ANAK DI LINGKUNGAN KELUARGA

Authors

  • Maudy Sukma Dhini Universitas Lampung https://orcid.org/0009-0004-3815-7000
  • Nurlaksana Eko Rusminto Universitas Lampung
  • Munaris Munaris Universitas Lampung
  • Mulyanto Widodo Universitas Lampung
  • Siti Samhati Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v7i1.27070

Keywords:

Conversation Context; Early Childhood; Interpersonal Communication

Abstract

The aim of this research is to examine the conversational context of 3 year old children in interpersonal communication in the family environment. The context of the conversation of the research subject is the conversation carried out by the subject with all members of his family, namely father, mother and grandmother. The type of research is descriptive qualitative research, the analysis was carried out on a 3 year old child named Haura who lives in Terbanggi Besar, Lampung. Based on the results, it can be seen how overall the dialogue can be answered well by the subject with very good responses in dialogue with family members. There are still pronunciation errors and the loss of some foems in conversations between subjects and family members. This pronunciation error is very normal because some consonants are difficult for 3 year old children to pronounce, this can be caused by environmental factors which may not teach sound pronunciation correctly and continuously. Therefore, in this dialogue, it can be said that the interpersonal conversation between the subject and the family members is in the good category because they can understand the question sentences asked by the family members well even though the pronunciation is unclear due to difficulty pronouncing phoneme sounds that are unfamiliar to hear and difficult to imitate.

References

Afriyani, I. (2023). Komunikasi Interpersonal Orang Tua dengan Anak dalam Penanaman Nilai Akhlak. Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1). 35-45

Amalia, S. (2022). Komunikasi Interpersonal Orang Tua Bekerja dan Anak Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid-19. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 268–279. https://doi.org/10.35326/medialog.v5i1.1384

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Brantasari, M. (2022). Pola Asuh Orang Tua terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 42–51. https://doi.org/10.37985/murhum.v3i2.119

Hilal, A. N. (2022). Pola Komunikasi Keluarga dalam Menghadapi Perilaku Menyimpang Anak pada Masa Pandemi di Kota Parepare. Excutive Summary, 1(23), 1–139.

Lestari, R. E., & Handayani, R. (2023). Peran Orang Tua Dalam Menstimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal At-Tabayyun, 6(2), 113–126. https://doi.org/10.62214/jat.v6i2.158

Marhaban, A., & Msk, B. (2022). Pendayagunaan Konteks Dalam Percakapan Anak-Anak di TPA. Bahasa Indonesia Prima, 1(24), 3–4.

Oktaviani, K. (2022). Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dalam Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini Di Kampung Utan Jati Kalideres Jakarta Barat. Jurnal Dinamika, 1 (3) 1–11.

Pradita, E. L., Kumala Dewi, A., Nasywa Tsuraya, N., & Fauziah, M. (2024). Peran Orang Tua dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(1), 1238–1248. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i1.883

Purwana, R., Novianti, W., & Siregar, R. B. (2023). Edukasi Pendidikan Fungsi Orangtua Dalam Memberikan Fasilitasi Untuk Perkembangan Linguistik Pada Anak Balita Di Lingkungan Padang Bulan Medan. Jurnal Bangun Abdimas, 2(2), 196–200. https://doi.org/10.56854/ba.v2i2.281

Puspita, Y., Hanum, F., Rohman, A., Fitriana, F., & Akhyar, Y. (2022). Pengaruh Faktor Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 5 Bulan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4888–4900. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2500

Riadi, A. M. (2020). Pendayagunaan Konteks dalam Percakapan Anak-Anak dan Implikasinya terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya), 4 (1), 1–9.

Rusminto, N. E. (2015). Analisis Wacana Kajian Teoritis dan Praktis. Graha Ilmu. Tangerang

Safitri. (2022). Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dengan Anak Dalam Menghadapi Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi(Studi Pada Anak Sekolah Dasar Negeri Desa Belambangan Kecamatan Penengahan Kabupaten Lampung Selatan). Bahasa Indonesia Prima, 1(1). 25-40

Setiawan, I. (2021). Kemampuan Berdialog pada Anak Usia 3 Tahun. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 8(1), 57-65. https://doi.org/10.30595/mtf.v8i1.9166

Siddiq, M. (2020). Tindak Tutur dan Pemerolehan Pragmatik Anak Usia Dini. Jurnal Kredo.

Sinaga, M. U., Saragih, E., & Perangin-angin, E. (2023). Analisis Pragmatik Lirik Tujuh Lagu Bahasa Batak Toba Bertemakan Penghormatan Anak Kepada Orang Tua. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 319–336. https://doi.org/10.29408/sbs.v6i2.20302

Wahidah, Y.K (2021). Analisis Pemertahanan Bahasa Sasak Terhadap Penggunaan Bahasa Asing Sebagai Media Komunikasi di Kawasan Ekonomi Khusus Mandalika Lombok. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 4(2), 197–209. https://doi.org/10.29408/sbs.v4i2.4006

Widianti, N., Rokhman, F., & Pristiwati, R. (2024). Pola Komunikasi Interpersonal antara Orang Tua dan Anak dalam Pengembangan Keterampilan Berbicara Bermediakan Buku Cerita Legenda Cirebon. Prophetic : Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 6(2), 142-150. https://doi.org/10.24235/prophetic.v6i2.16657

Wiharjo, A. M., Program, M., Ilmu, S., & Terbuka, U. (2024). Peran Digital Parenting dalam Komunikasi Interpersonal antara Orang Tua dengan Anak Usia 2-5 Tahun di Rt 005 / Rw 007 Perumahan Gunung Anyar Emas Artha Meifanny Wiharjo. Jurnal Insan Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3). 135-148

Zaini Miftach. (2018). Pendayagunaan Konteks Dalam Percakapan Anak-Anak di TPA AR- Rahman Lampung. Skripsi Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Lampung.

Downloads

Published

2024-05-30

How to Cite

Dhini, M. S., Eko Rusminto, N., Munaris, M., Widodo, M., & Samhati, S. (2024). PENDAYAGUNAAN KONTEKS PERCAKAPAN ANAK USIA 3 TAHUN DALAM KOMUNIKASI INTERPERSONAL ANAK DI LINGKUNGAN KELUARGA. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 262–272. https://doi.org/10.29408/sbs.v7i1.27070

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.