IMPLIKATUR PERCAKAPAN ANAK USIA 7 TAHUN DALAM KEGIATAN ANAK DAN ORANG TUA PADA KONTAK INTERPERSONAL
DOI:
https://doi.org/10.29408/sbs.v7i2.27071Keywords:
conversational implicature, interpersonal contact, pragmaticsAbstract
Conversational implicatures are hidden expressions of intent that can occur in various speech situations, one of which is in interpersonal contact between children and parents. This research aims to describe the timing of the use of conversational implicatures in children's communication with their parents when they occur. This type of research is qualitative research with research data in the form of words in conversational speech which are indicated to contain implicatures in them. Data collection was carried out by observation using listening techniques and note-taking techniques. The approach used is a pragmatic approach by utilizing implicature theory. The results of the research show that speech implicatures in interpersonal contact between children and parents occur when going to school and going to the Al-Quran Education Park. Pragmatic speech in interpersonal contact between parents and their children contains many conversational implicatures which are directive in nature, namely commands and requests.
References
Afrianti, D., & Sriwahyuningsih, V. (2023). Implikatur dalam Percakapan Anak Prasekolah di Playground. Journal on Education, 06(01), 2811–2816. https://www.jonedu.org/index.php/joe/article/view/3318%0Ahttps://www.jonedu.org/index.php/joe/article/download/3318/2790
Amanda, C. T., Widayat, A. R., Aimanah, F. U., & Novitayanti, S. (2023). Hakikat dan karakteristik bahasa pada anak usia Sekolah Dasar. INNIVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(5), 11154–11165.
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Azizah, M., & Suharto. (2024). Analisis Implikatur Percakapan Siswa. Jurnal Bahtera Indonesia, 9(1), 466–477.
Damanhuri, P. (2020). Implikatur Percakapan Dalam Kontak Interpersonal Orangtua Terhadap Anak. Prosiding Prasasti, 1(1), 159–165.
Dhini, M. S., Eko Rusminto, N., Munaris, M., Widodo, M., & Samhati, S. (2024). Pendayagunaan Konteks Percakapan Anak Usia 3 Tahun dalam Komunikasi Interpersonal Anak di Lingkungan Keluarga. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 262–272. https://doi.org/10.29408/sbs.v7i1.2707
Fatoni, A. F., Lisa Setiawati, & Ahmad Mubarok. (2023). Implikatur Percakapan pada Proses Negosiasi Penjual Pakaian dan Pembeli di Pasar Pagi Kota Samarinda (Analisis Pragmatik). Segara Widya : Jurnal Penelitian Seni, 11(2), 52–59. https://doi.org/10.31091/sw.v11i2.2178
Fortuna, J. D. (2023). Implikatur Percakapan Meminta Antara Guru Dan Siswa Di Lingkungan Sma Al Falah Kota Jambi. Lingua Franca:Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 7(1), 68-73. https://doi.org/10.30651/lf.v7i1.13287
Hasmalani, N. (2023). Implikatur Percakapan Guru dan Siswa Kelas VIII SMP Negeri 18 Kota Jambi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.30605/onoma.v9i1.1899
Hiariej, C., & Wuarlela, M. (2024). Bentuk dan Fungsi Implikatur Percakapan Anak Usia 3-6 Tahun. Jurnal Arbitrer, 4(02), 7823–7830.
Isnaniah, S. (2018). Analisis Implikatur Percakapan dalam Pembelajaran pada Mahasiswa IAIN Surakarta. SeBaSa: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 134–141. https://doi.org/10.29408/sbs.v1i2.1041
Mubarriza, N., & Prasetiyo, A. B. (2022). Implikatur Percakapan Dalam Kegiatan Anak Dan Orang Tua Pada Kontak Interpersonal. Sirok Bastra, 10(2). https://doi.org/10.37671/sb.v10i2.372
Pagesya, W. (2020). Implikatur Percakapan Anak Usia 5 Tahun dalam Keluarga. Jurnal Kandai, 8(1), 13–23.
Pradipta, B. E. (2020). Implikatur Percakapan dalam Tuturan Orang Tua kepada Anak untuk Menanamkan Kesantunan Berbahasa. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 53(9), 1689–1699. https://learn-quantum.com/EDU/index.html%
Putri, E., Suaedi, H., & Mijanti, Y. (2023). Implikatur Percakapan Siswa dan Guru di Sekolah Luar Biasa. Lingua Rima, 12(2), 261–270.
Rahmi, U., & Wiryotinoyo, M. (2020). Satuan Pragmatis Pendukung Implikatur Percakapan Siswa Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Bahasa Indonesia Prima, 2(2), 47–56.
Ratnaningsih, D. (2019). Analisis Wacana Kritis Sebuah Teori dan Implementasi. In Universitas Muhammadiyah Kotabumi. Universitas Muhammadiyah Kotabumi. http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-59379-1%
Rusminto, N. E. (2015). Analisis Wacana Kajian Teoritis dan Praktis. Graha Ilmu. http://link.springer.com/10.1007/978-3-319-59379-1%
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta. Bandung
Susetya, D., & Zakiyah, A. (2020). Implikatur Percakapan dalam Komunikasi Interpersonal Orang Tua Terhadap Anak di Usia Remaja. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 6(1), 51–66. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%
Taimenas, N., & Lein, A. (2024). Implikatur Percakapan Interpersonal Antara Orang Tua dan Anak. Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 68-82.
Wachyudi, K. (2020). Implikatur Anak Usia Empat Tahun. Jurnal Kajian Pen, 2(2), 152–160.
Wanti. (2023). Implikatur Percakapan Pada Film Miracle In Cell No 7 Karya Hanung Bramantyo. Skripsi. Prodi Pendidikan Bahasa da Sastra Indonesia, Universitas Jambi. Kota Jambi
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 SeBaSa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.