THE ABILITY TO WRITE NEGOTIATED TEXT ON MULTIMEDIA GRADE X STUDENTS OF SMKN 10 MEDAN IN ACADEMIC YEAR 2019/2020
DOI:
https://doi.org/10.29408/sbs.v3i2.2736Abstract
This research aims to analyze the negotiating text writing skills of students of grade X Multimedia of SMKN 10 Medan Year of Learning 2019/2020. The method used in this study is a descriptive method. The population of this study is all students grade X Multimedia of SMKN 10 Medan Year of Learning 2019/2020 consisting of 3 classes with a total of 104 students. Sampling was done by random sampling technique and selected class X Multimedia 1 with a total of 34 students. The research instrument used is the essai test of writing the negotiating text with regard to the structure and linguistic rules of the text. The data collection techniques in this study are assignments. The data in this study is a score of negotiating text writing ability. The results showed that students negotiating text writing skills based on aspects of the structure were divided into an average score opener of 100, an average score of 97.24, and a closing score of 76.68 while the aspects of language rules were divided into news sentences, questions and The command average score is 78.49, the sentence the wish score is the average score 35.29 the conditional sentence the average score is 52.20 and the conjunction causes the average score is 55.88. So the results show that class X Multimedia at of SMKN 10 Medan in writing negotiating texts with the total average score of the two aspects is 69.70 in the sufficient category.
Keywords: Ability, Writing, Text Negotiation.
References
Agusta et al. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Negosiasi Dengan Media Audio-Visual Pada Siswa Kelas X Tsm I Smk Muhammadiyah 3 Yogyakarta. 1.
Annisa, A. (2018). Hubungan Penguasaan Gaya Bahasa Perbandingan Terhadap Kemampuan Menulis Puisi Siswa Kelas VII SMP Dwi Tunggal Tanjung Morawa Tahun Pembelajaran 2016/2017. SeBaSa, 1(1), 9. https://doi.org/10.29408/sbs.v1i1.790
Aprilliani, Y., Hakim, N., & Burhanudin, D. (n.d.). KEMAMPUAN MENULIS TEKS NEGOSIASI SISWA KELAS X SMK NEGERI 5 PEKANBARU. 5(1), 1–15.
Dhania, E. R., Anam, S., & Awalludin, A. (2019). Kemampuan dan Kesulitan Siswa Kelas X SMA Negeri 3 OKU dalam Menulis Teks Negosiasi. Diksa : Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 122–132. https://doi.org/10.33369/diksa.v5i2.10099
Farhan, A., Martha, I. N., & Putrayasa, I. B. (2019). Peningkatan Kemampuan Siswa Menulis Teks Negosiasi Dengan Menggunakan Metode Karyawisata Kelas X Ipa 1 Man 1 Buleleng. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 8(2). https://doi.org/10.23887/jjpbs.v8i2.20615
Islahuddin, I. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menulis Iklan Baris dan Sikap Kemandirian Menggunakan Media Iklan Kodek (Koran Lombok Post) pada Pembelajaran Berbasis Teks Kelas Viii SMPN 1 Selong Tahun 2018/2019. SeBaSa, 2(1), 31. https://doi.org/10.29408/sbs.v2i1.1350
Kemendikbud, 2013. (n.d.). Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan. Jakarta: Kemendikbud.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2013). 2013.Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, No 64 Tahun 2013 tentang “Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Kemendikbud : Jakarta. 2011, 1–114. https://luk.staff.ugm.ac.id/atur/bsnp/Permendikbud64-2013StandarIsi.pdf
Kosasih. (2013). DALAM MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA SMA / MA / SMK Analisis Fungsi , Struktur , dan Kaidah.
Linda, Y., & Salem, L. (2016). PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS NEGOSIASI MODEL dibina dan dibekali kemampuan dan keterampilan menulis dengan baik . Pembelajaran menulis teks negosiasi merupakan satu di antara Kompetensi X Pemasaran 1 dalam menulis teks negosiasi belum maksimal . . 1–10.
Maryanto. (2014). Bahasa Indonesia Ekspresi Diri dan Akademik. Pusat Kurikulum dan perbukuan: Balitbang Kemdikbud.
Sepridha et al. (2019). KEMAMPUAN MENULIS TEKS NEGOSIASI PADA SISWA KELAS X SEMESTER GENAP SMA TAMANSISWA TELUK BETUNG BANDAR LAMPUNG TAHUN PELAJARAN 2018/2019. Αγαη, 8(5), 55.
Suryani et al. (2018). KEMAMPUAN MENGKONSTRUKSIKAN TEKS NEGOSIASI DENGAN MEMPERHATIKAN ISI STRUKTUR DAN KEBAHASAAN PADA SISWA KELAS X. 9(2), 62–65.
Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai salah satu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa.
Yunus, M. (2014). Modul 1.Jakarta: Universitas Terbuka. pp. 1-45. Modul 1.