Implementasi Strategi TEACCH (Treatment Education Of Autistic And Realted Comunication And Handicapped Children) untuk Peningkatan Kemandirian Siswa Autis

Implementasi Strategi TEACCH (Treatment Education Of Autistic And Realted Comunication And Handicapped Children) untuk Peningkatan Kemandirian Siswa Autis

Authors

  • Abdul Khair Universitas Hamzanwadi
  • Abdul Aziz Universitas Hamzanwadi
  • M Irfandi Universitas Hamzanwadi
  • M. Khairul Wazni Universitas Hamzanwadi

Keywords:

TEACCH, Autism, Independent, Learning

Abstract

Abstract

This study aims to describe the Implementation of the TEACCH Strategy for independent learning of students with autism spectrum disorders at the elementary education level at Madrasah Ibtidaiyah. The study was conducted using a qualitative descriptive approach. Data collection techniques were carried out by observation, interviews, and documentation. Data analysis used the Miles & Huberman model. The results of the study showed that the process of implementing TEACCH in schools went through the planning and implementation stages. Planning begins with identifying and assessing first to find out students' needs. The implementation stage is carried out by providing instructions, suggestions, and assistance. Instructions in the form of directions given to children regarding tasks that must be completed, suggestions in the form of visual clues to help children complete new tasks given, assistance as reinforcement to motivate children in completing tasks. The conclusion of this study is the implementation of the TEACCH method in independent learning of autistic students at MI Hamzanwadi No. 1 Pancor obtained data results showing that the level of independence of autistic students can increase, which means that the implementation of the TEACCH method was successfully carried out by the school so that it was able to train the independence of autistic students at MI Hamzanwadi No. 1 Pancor.

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan Implementasi Strategi TEACCH untuk pembelajaran kemandirian peserta didik dengan gangguan spektrum autisme pada jenjang pendidikan dasar di Madrasah Ibtidaiyah. Penelitian dilakukan dengan menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan model Miles & Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses implementasi TEACCH di sekolah melalui tahapan perencanaan dan pelaksanaan. Perencanaan dimulai dengan melakukan identifikasi dan asesmen terlebih dahulu untuk mengetahui kebutuhan peserta didik. Tahap pelaksanaan dilakukan dengan pemberian instruksi, anjuran, dan bantuan. Instruksi berupa arahan yang diberikan kepada anak mengenai tugas yang harus diselesaikan, anjuran berupa petunjuk visual untuk membantu anak menyelesaikan tugas baru yang diberikan, bantuan sebagai penguat untuk memotivasi anak dalam menyelesaikan tugas. Kesimpulan dari penelitian ini adalah implementasi metode TEACCH pada pembelajaran kemandirian peserta didik autis di MI Hamzanwadi No. 1 Pancor diperoleh hasil hasil data yang menunjukkan bahwa  tingkat kemandirian peserta didik autis dapat meningkat yang artinya bahwa implementasi metode TEACCH berhasil dijalankan dengan baik oleh pihak sekolah sehingga mampu melatih kemandirian peserta didik autis di MI Hamzanwadi No.1 Pancor.

References

Ana Rafikayati, Reza R., Yehezkiel A.K.P., Alfinda O.F. (2023). "Meningkatkan Keterampilan Bina Diri Anak Autis melalui Program TEACCH Berbantuan Media Video Pembelajaran Interaktif."

Atqia, N. S. (2021). Program Terapi Applied Behaviour Analysis.

Beti M.R. Hidayati, Novia A.A., Sugianto (2024). "Humanisasi Pembelajaran Berbasis Metode TEACCH pada Anak Autis."

Cahyani, L. A. (2017). Efektivitas Pembelajaran Bina Diri Berdasarkan Metode Teacch (Treatment Education of Autistic and Related Communication and Handicapped Children) Terhadap Peningkatan Kemampuan Menggosok Gigi Siswa Autis Di Sekolah Autis Dian Amanah. In Core.Ac.Uk. https://core.ac.uk/download/pdf/132421625.pdf.

Hidayati, B. M. R., Andriani, N. A., & Sugianto. (2024). Humanisasi pembelajaran berbasis metode TEACCH pada anak autis. *IDEA: Jurnal Psikologi*, 8(1).

Junaidi, A. R., Alamsyah, Y., Hidayah, O., & Mulyawati, N. W. (2020). Development of Virtual Reality Content to Improve Social Skills in Children with Low Function Autism

Maulipikasi, Desiana. 2017. “Sekolah Inklusi dan Pembangunan SLB Dukung Pendidikan Inklusi”. Kemendikbud.

Nasution. (2022). Bab III - Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian, 32–41.

Putri Septianingrum, Imro’atul H., Ainur R., Rahimah R. (2024). "Application of TEACCH method to sharpen life skills in children with autism."

Rafikayati, A., Reza, R., Patrisye, Y. A. K., & Alfinda, O. F. (2023). Meningkatkan keterampilan bina diri anak autis melalui program TEACCH berbantuan media video pembelajaran interaktif. *Special and Inclusive Education Journal*, 3(2). https://doi.org/10.36456/special.vol3.no2.a7019

Sa’adah, A., & Junaidi, A. R. (t.t.). Implementation of TEACCH in learning for students with autism spectrum disorders in special school. *Journal of Disability*.

Sanz-Cervera, P., Fernández-Andrés, M. I., PastorCerezuela, G., & Tárraga-Mínguez, R. (2018). The effectiveness of teacch intervention in autism spectrum disorder: A review study. Papeles Del Psicologo, 39(1), 40–49. https://doi.org/10.23923/

Septianingrum, P., Husna, I., Rahmawati, A., & Rahimah, R. (2024). Application of TEACCH method to sharpen life skills in children with autism. *Al‑Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini*, 7(2). https://doi.org/10.24042/al-athfaal.v7i2.24343

Selvi, M. P. (2021). Implementasi metode TEACCH dalam meningkatkan kemampuan memahami isi bacaan anak autis di SLB Bhakti Luhur Malang. *Special and Inclusive Education Journal*, 2(2). https://doi.org/10.36456/special.vol2.no2.a5448

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

30-06-2025