EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN ARTIKULASI MODIFIKASI METODE AL-HAQQ ANAK SPEECH DELAY

Authors

  • Halimah Imah Universitas Mulawarman https://orcid.org/0009-0005-6785-7302
  • Masrur Yahyah Universitas Mulawarman
  • Bibit Suhatmady Universitas Mulawarman
  • Nina Queena Hadi Putri Universitas Mulawarman
  • Widyatmike Gede Mulawarman Universitas Mulawarman
  • Yusak Hudiyono Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.29408/sbs.v8i3.32365

Keywords:

media; articulation; al-haqq; speech delay

Abstract

This study aims to develop an articulation learning media based on a modified Al-Haqq method to improve the speaking ability of early childhood children with speech delay, particularly in articulation. The research employed the ADDIE development model (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation) through stages including needs analysis, media design (flashcards, instructional videos, and kinesthetic movements), expert validation, limited and large-scale trials, and evaluation. Validation results indicated that the media is feasible to use, receiving a "very good" rating in terms of content, media, and teacher practicality. Trials were conducted on 10 children aged 5–6 years at PAUD Jabalussalam Paradiso Balikpapan, showing a significant improvement in speaking skills, with an average normalized gain (n-gain) score of 0.72 (high category). In addition to improving articulation, the media also enhanced children’s focus, engagement, and confidence during the learning process. The findings suggest that a multisensory approach combining visual, auditory, and kinesthetic elements is effective in supporting language development for children with speech delay.

References

Anhar, A. S. (2025). Penggunaan media pembelajaran yang kreatif dalam desain pembelajaran anak usia dini. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar dan Menengah, 2(2), 165–174. https://doi.org/10.71301/jipdasmen.v2i2.160

Arifin, M. B., & Wardani, Y. A. (2020). Pengembangan media audio visual menggunakan contextual teaching and learning (CTL) dalam pembelajaran menulis paragraf narasi pada siswa kelas VII SMP. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(4), 373–384. https://doi.org/10.30872/diglosia.v3i4.146

Dawamatussilmi, V., Khoiri, A., & Sugiyanto, B. (2024). Implementasi metode artikulasi melalui pengenalan huruf vokal pada anak berkebutuhan khusus speech delay di PAUD Universal Agape Kids Wonosobo tahun ajaran 2023/2024. Jurnal Literasi Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 66–72. https://doi.org/10.58218/literasi.v3i2.872

Desiarna, S. (2023). Gangguan keterlambatan berbicara (speech delay) pada anak usia dini. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Sastra, Bahasa, dan Pendidikan, 2(2), 97–105. https://doi.org/10.25299/s.v2i2.11743

Fadilah, S. (2025). Pentingnya pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar, 1(1), 50–58. https://doi.org/10.63736/tbpx5916

Faridah, F., Maulana, R. A., & Elnawati, E. (2025). Meningkatkan keterampilan berbicara pada anak speech delay usia 5–6 tahun di PAUD Darul ‘Ulum Kecamatan Pelabuhan Ratu Calakan. Jurnal Sastra, Bahasa, dan Budaya, 3(1), 170–178. https://doi.org/10.61492/calakan.v3i2.324

Fatimah, K., Viono, T., & Ambarwati, A. (2023). Pengembangan e-modul interaktif berbasis gamifikasi pada pembelajaran teks fabel. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(4), 945–958. https://doi.org/10.30872/diglosia.v6i4.728

Halimah, H., Jumriah, J., & Susilo, S. (2024). Bahasa lisan pada anak usia 4 tahun dengan keterlambatan bicara (speech delay): Oral language in 4 years old children with speech delay. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 7(3), 421–430. https://doi.org/10.30872/diglosia.v7i3.959

Hauri, Y., Rahayu, A., Yuliani, R., Nurhidayati, L., Lestari, S. A., & Muazzomi, N. (2024). Menangani speech delay pada anak usia dini melalui media flash card di TK Islam Al Falah. Journal of Education Research, 5(4), 6686–6695. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.2026

Hartono, R. (2020). Penerapan Macromedia Flash dalam meningkatkan kreativitas, hasil belajar, dan efektivitas pembelajaran siswa kelas XII di SMK Negeri 1 Kaliorang. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(2), 221–228. https://doi.org/10.30872/diglosia.v3i2.48

Junaeni, A. P. S. (2024). Gambaran point of articulation Bahasa Indonesia pada anak pra-sekolah. Jurnal Terapi Wicara (Jawara). DOI 10.59898/jawara.v2i2.29

Maulida, A. A. (2022). Penerapan metode Al-Haqq dalam peningkatan kualitas membaca Al-Qur’an santri LTTQ AR-Rahmah Balikpapan [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://etheses.uin-malang.ac.id/36598/1/18110137.pdf

Qurotul Aini, & Putri, A. (2022). Gangguan keterlambatan berbicara (speech delay) pada anak usia 6 tahun di RA An-Nuur Subang. Ash-Shobiy: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini dan Al-Qur’an, 1(1), 8–17. https://doi.org/10.33511/ash-shobiy.v1n1.8-17

Wahyuni, S., Anggraeni, R., & Rohaemi, E. (2024). Mengenali dan Menangani Speech Delay Pada Anak. Edu Happiness: Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 3(2), 235–246. https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v3i2.568

Yudhitiar, N., Sundari, N., & Mashudi, E. A. (2024). Stimulasi keterampilan berbicara anak berbasis media Big Book interaksional sebagai solusi gangguan speech delay. Jurnal Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 562–575. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i2.824

Zahra Sofia, S. M. (2024). Eksplorasi perkembangan bahasa anak usia dini: Analisa faktor, indikator, dan tahapan perkembangan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 278–288. DOI: 10.53515/cej.v5i2.6066

Downloads

Published

2025-11-30

How to Cite

Halimah Imah, Masrur Yahyah, Bibit Suhatmady, Nina Queena Hadi Putri, Widyatmike Gede Mulawarman, & Yusak Hudiyono. (2025). EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN ARTIKULASI MODIFIKASI METODE AL-HAQQ ANAK SPEECH DELAY . SeBaSa, 8(3), 754–768. https://doi.org/10.29408/sbs.v8i3.32365

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.