EFEKTIVITAS MEDIA PEMBELAJARAN ARTIKULASI MODIFIKASI METODE AL-HAQQ ANAK SPEECH DELAY
DOI:
https://doi.org/10.29408/sbs.v8i3.32365Keywords:
media; articulation; al-haqq; speech delayAbstract
This study aims to develop an articulation learning media based on a modified Al-Haqq method to improve the speaking ability of early childhood children with speech delay, particularly in articulation. The research employed the ADDIE development model (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation) through stages including needs analysis, media design (flashcards, instructional videos, and kinesthetic movements), expert validation, limited and large-scale trials, and evaluation. Validation results indicated that the media is feasible to use, receiving a "very good" rating in terms of content, media, and teacher practicality. Trials were conducted on 10 children aged 5–6 years at PAUD Jabalussalam Paradiso Balikpapan, showing a significant improvement in speaking skills, with an average normalized gain (n-gain) score of 0.72 (high category). In addition to improving articulation, the media also enhanced children’s focus, engagement, and confidence during the learning process. The findings suggest that a multisensory approach combining visual, auditory, and kinesthetic elements is effective in supporting language development for children with speech delay.
References
Anhar, A. S. (2025). Penggunaan media pembelajaran yang kreatif dalam desain pembelajaran anak usia dini. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar dan Menengah, 2(2), 165–174. https://doi.org/10.71301/jipdasmen.v2i2.160
Arifin, M. B., & Wardani, Y. A. (2020). Pengembangan media audio visual menggunakan contextual teaching and learning (CTL) dalam pembelajaran menulis paragraf narasi pada siswa kelas VII SMP. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(4), 373–384. https://doi.org/10.30872/diglosia.v3i4.146
Dawamatussilmi, V., Khoiri, A., & Sugiyanto, B. (2024). Implementasi metode artikulasi melalui pengenalan huruf vokal pada anak berkebutuhan khusus speech delay di PAUD Universal Agape Kids Wonosobo tahun ajaran 2023/2024. Jurnal Literasi Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 66–72. https://doi.org/10.58218/literasi.v3i2.872
Desiarna, S. (2023). Gangguan keterlambatan berbicara (speech delay) pada anak usia dini. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Sastra, Bahasa, dan Pendidikan, 2(2), 97–105. https://doi.org/10.25299/s.v2i2.11743
Fadilah, S. (2025). Pentingnya pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar, 1(1), 50–58. https://doi.org/10.63736/tbpx5916
Faridah, F., Maulana, R. A., & Elnawati, E. (2025). Meningkatkan keterampilan berbicara pada anak speech delay usia 5–6 tahun di PAUD Darul ‘Ulum Kecamatan Pelabuhan Ratu Calakan. Jurnal Sastra, Bahasa, dan Budaya, 3(1), 170–178. https://doi.org/10.61492/calakan.v3i2.324
Fatimah, K., Viono, T., & Ambarwati, A. (2023). Pengembangan e-modul interaktif berbasis gamifikasi pada pembelajaran teks fabel. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(4), 945–958. https://doi.org/10.30872/diglosia.v6i4.728
Halimah, H., Jumriah, J., & Susilo, S. (2024). Bahasa lisan pada anak usia 4 tahun dengan keterlambatan bicara (speech delay): Oral language in 4 years old children with speech delay. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 7(3), 421–430. https://doi.org/10.30872/diglosia.v7i3.959
Hauri, Y., Rahayu, A., Yuliani, R., Nurhidayati, L., Lestari, S. A., & Muazzomi, N. (2024). Menangani speech delay pada anak usia dini melalui media flash card di TK Islam Al Falah. Journal of Education Research, 5(4), 6686–6695. https://doi.org/10.37985/jer.v5i4.2026
Hartono, R. (2020). Penerapan Macromedia Flash dalam meningkatkan kreativitas, hasil belajar, dan efektivitas pembelajaran siswa kelas XII di SMK Negeri 1 Kaliorang. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(2), 221–228. https://doi.org/10.30872/diglosia.v3i2.48
Junaeni, A. P. S. (2024). Gambaran point of articulation Bahasa Indonesia pada anak pra-sekolah. Jurnal Terapi Wicara (Jawara). DOI 10.59898/jawara.v2i2.29
Maulida, A. A. (2022). Penerapan metode Al-Haqq dalam peningkatan kualitas membaca Al-Qur’an santri LTTQ AR-Rahmah Balikpapan [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://etheses.uin-malang.ac.id/36598/1/18110137.pdf
Qurotul Aini, & Putri, A. (2022). Gangguan keterlambatan berbicara (speech delay) pada anak usia 6 tahun di RA An-Nuur Subang. Ash-Shobiy: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini dan Al-Qur’an, 1(1), 8–17. https://doi.org/10.33511/ash-shobiy.v1n1.8-17
Wahyuni, S., Anggraeni, R., & Rohaemi, E. (2024). Mengenali dan Menangani Speech Delay Pada Anak. Edu Happiness: Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 3(2), 235–246. https://doi.org/10.62515/eduhappiness.v3i2.568
Yudhitiar, N., Sundari, N., & Mashudi, E. A. (2024). Stimulasi keterampilan berbicara anak berbasis media Big Book interaksional sebagai solusi gangguan speech delay. Jurnal Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 562–575. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i2.824
Zahra Sofia, S. M. (2024). Eksplorasi perkembangan bahasa anak usia dini: Analisa faktor, indikator, dan tahapan perkembangan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 278–288. DOI: 10.53515/cej.v5i2.6066
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Halimah Imah, Masrur Yahyah, Bibit Suhatmady, Nina Queena Hadi Putri, Widyatmike Gede Mulawarman, Yusak Hudiyono

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
