Pengembangan Video Pembelajaran Teknik Vokal sebagai Media Audio Visual Interaktif

Authors

  • Wahyu Maulana Alhafizi Program Studi Tata Kelola Seni, Instutut Seni Indonesia Yogyakarta
  • Alwan Hafiz Program Studi Pendidikan Seni Pertunjukan, Universitas Hamzanwadi https://orcid.org/0009-0008-8282-3284

DOI:

https://doi.org/10.29408/edumatic.v9i2.31273

Keywords:

audio visual, interactive, learning media, vocal technique

Abstract

Learning vocal techniques requires an understanding of physical, technical, and musical aspects, but many students have difficulty mastering diaphragmatic breathing, articulation, resonance, and tone control due to the limitations of media that are only oral or text-based. Therefore, teachers need more flexible and interesting learning media. This research aims to develop vocal technique learning videos as interactive audio-visual media. This research uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE development model which consists of analysis, design, development, implementation, and evaluation stages. The research subjects were 11th grade students of SMA N 1 Masbagik. The results of our research are in the form of vocal technique learning videos as interactive audio-visual media. The results of testing by media experts show that this media is very feasible (85.75%) and material media experts give an assessment that this media is also very feasible (86.2%). Meanwhile, the results of user responses to this media are very high (85.6%). These results indicate that the learning media is effective and very feasible as a medium for learning vocal techniques.

References

Alparizi, S. R., & Sutarman, S. (2023). Aplikasi Media Pembelajaran Tumbuhan Langka Indonesia menggunakan Augmented Reality berbasis Android. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 7(2), 356-365. https://doi.org/10.29408/edumatic.v7i2.23091

Amelia, M., Nurmetta, I. K., & Maula, L. H. (2022). Pengembangan video Interaktif Tari Kreasi dalam Pertunjukan CARITA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(7), 1102–1111.

Anggraini, F. S., Pratamawati, E. W. S. D., & Hartono, H. (2023). Media Audio Visual untuk Meningkatkan Teknik Vokal Unisono bagi Siswa Sekolah Menengah Pertama. JoLLA: Journal of Language, Literature, and Arts, 3(8), 1184–1197. https://doi.org/10.17977/um064v3i82023p1184-1197

Aqilma Kholifadya Heryanto, F. H. (2022). Evaluasi Pembelajaran Seni Musik Pada Materi Teknik Vocal di Kelas VII SMP Negeri 02 OKU. IRJE: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 341–351. https://doi.org/10.31004/irje.v3i1.156

Asmaryad, A. I., Darniyanti, Y., & Afrilia, D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Menggunakan Aplikasi Capcut pada Pelajaran IPAS Kelas V SDN 15 Koto Besar. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 14(2), 447-455. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v14i2.689

Azizah, M. P., & Sejati, R. H. P. (2023). Penerapan Teknologi Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Interaktif Tata Surya. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 7(2), 316-325. https://doi.org/10.29408/edumatic.v7i2.22531

Christina, E., & Wibowo, M. (2023). Media Pembelajaran Perilaku Hidup Bersih dan Sehat menggunakan Metode Gamifikasi berbasis Website. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 7(1), 131-140. https://doi.org/10.29408/edumatic.v7i1.17463

David, D., Tendra, G., Susanti, W., Gusrianty, G., & Oktarina, D. (2023). Media Pembelajaran Kimia menggunakan Mobile Learning berbasis Android. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 7(1), 69-78. https://doi.org/10.29408/edumatic.v7i1.13000

Dewi Fitriah Khusnul Khotimah, & Hafidz. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Kreatif Dan Interaktif Melalui Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Dalam Pendidikan. Jurnal IHSAN Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.61104/ihsan.v3i1.433

Hafiz, A., Irawan, H. H., Markarma, M. R., & Muttaqin, Z. (2021). Pengembangan Lagu Anak-Anak untuk Belajar Matematika Kelas III dengan Tema Perkalian dan Pembagian SDN 04 Masbagik. Tamumatra : Jurnal Seni Pertunjukan, 4(1), 62–68. https://doi.org/10.29408/tmmt.v4i1.4380

Havazah, D. K., Suhaya, S., Septiyan, D. D., & Rizal, S. (2022). Proses Pembelajaran Teknik Vokal Di Yamaha Topaz Music School Kota Cilegon. MATRA: Jurnal Musik Tari Teater & Rupa, 1(2), 161–173. https://doi.org/10.30870/m.v1i2.13428

Inayah, Y., & Prasetyo, T. (2025). Meningkatkan Kualitas Belajar melalui Teknologi sebagai Media Pembelajaran untuk Anak yang Berkebutuhan Khusus. Mudir : Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 67–75. https://doi.org/10.55352/mudir.v7i1.1512

Jubelando. (2021). Vokal Tekniquies in Singing Ende. Gondang : Jurnal Seni Dan Budaya, 5(2), 293–298. https://doi.org/10.24114/gondang.v5i2.29674

Karomah, F. N., Devita, D., Ramli, Z. J., & Mas' odi, M. O. (2024). Peran dan manfaat media pembelajaran dalam upaya meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) Unars, 15(2), 211-222. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v15i2.5768

Khotimah, D. F. K., & Hafidz. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Kreatif Dan Interaktif Melalui Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Dalam Pendidikan. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1-8. https://doi.org/10.61104/ihsan.v3i1.433

Kristanto, A. (2020). Bentuk Pembelajaran Vokal Secara Daring. Tonika: Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Seni, 3(2), 128–137. https://doi.org/10.37368/tonika.v3i2.181

Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303

Mariyah, Y. S., Budiman, A., Rohayani, H., & Audina, W. D. (2021). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Pemanfaatan Media Audio Visual : Studi Eksperimen Dalam Pembelajaran Tari. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 4(2), 959–967. https://doi.org/10.34007/jehss.v4i2.778

Murcahyanto, H. (2024). Inovasi Pembelajaran Musik melalui Audio Visual berbasis Multimedia Interaktif. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 8(1), 262–271. https://doi.org/10.29408/edumatic.v8i1.25772

Mustami, M. K. (2024). Pengembangan Teknologi Audio-Visual Untuk Pembelajaran Pendidikan Islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 67–75.

Putri, E. J., Sutarman, S., & Diwandari, S. (2023). Aplikasi Media Pembelajaran Aksara Jawa untuk Siswa Sekolah Dasar menggunakan Augmented Reality berbasis Android. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 7(2), 376-385. https://doi.org/10.29408/edumatic.v7i2.23201

Ramadani, N., Ningsih, W. L., Firda, D. A., Wardhani, N. Z. D., & Risdalina. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran IPAS Berbasis Video Canva Pada Materi Struktur Atom dan Tabel Periodik Unsur di SMP/MTs. GRAVITASI: Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains, 8(1), 47–56.

Salamah, I. S., Kusnadi, U., & Kuswanto, K. (2024). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Video Belara Pada Materi Bernyanyi Lagu Daerah Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(2), 379–389. https://doi.org/10.30651/else.v8i2.22163

Sulistyo, A. C., & Mustofa, T. A. (2024). Efektivitas penerapan media audio visual dalam meningkatkan pembelajaran fiqih di SMP muhammadiyah. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1797-1808. https://doi.org/10.58230/27454312.608

Tobing, H. D. L., Telaumbanua, E. H., & Sianturi, M. A. (2024). Penerapan Teknik Vokal Artikulasi pada Lagu Indahnya Saat Teduh oleh Pemimpin Pujian di Gereja Methodist Indonesia Sukarame Baru Resort Sukasari Labuhan Batu Utara Tahun Pembelajaran 2023/2024. Abstrak: Jurnal Kajian Ilmu seni, Media dan Desain, 1(5), 277-288. https://doi.org/10.62383/abstrak.v1i5.336

Wikantari, K. T., & Suranata, K. (2024). Media Pembelajaran Audiovisual Interaktif pada Topik Seni Tari Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Sains dan Humaniora, 8(2), 278-288. https://doi.org/10.23887/jppsh.v8i2.80010

Downloads

Published

2025-08-23

How to Cite

Alhafizi, W. M., & Hafiz, A. (2025). Pengembangan Video Pembelajaran Teknik Vokal sebagai Media Audio Visual Interaktif . Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, 9(2), 619–628. https://doi.org/10.29408/edumatic.v9i2.31273