Pengembangan Modul Pembelajaran Perakitan Komputer Berbasis Multimedia Interaktif
DOI:
https://doi.org/10.29408/edumatic.v3i1.1389Keywords:
Assembly, Computer, Interactive, Modul, MultimediaAbstract
This study aims to determine the feasibility of interactive multimedia-based computer assembly learning modules for class X in SMKN 1 Sikur , to test the effectiveness of interactive multimedia-based computer assembly learning modules in students class X at SMKN 1 Sikur, and knowing the response of students to the interactive multimedia-based computer assembly learning module for class X in SMKN 1 Sikur. This research is Research and Development research with ADDIE development model, namely; Analysys, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The assessment instrument of interactive multimedia-based learning modules is in the form of a 5-scale questionnaire. The sources of research data were 2 media experts, 2 material experts, and 30 class X majoring in SMKN 1 Sikur. The results of the feasibility test of media experts from 2 aspects are categorized as very feasible with a total percentage of feasibility of 84.5%. And the results of the feasibility test from material experts from 3 aspects are categorized as very feasible with a total percentage of feasibility of 87%. Whereas based on the responses of students in class X towards the interactive multimedia-based learning module developed was feasible with a total percentage of 78%.
References
Aini, N., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Jaringan Dasar. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 34-41.
Amna, M., Wirasasmita, R. H., & Fathoni, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Kuliah Sistem Operasi di Universitas Hamzanwadi. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 1-7.
Arsyad, M. N. (2018). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Terhadap Mahasiswa Budi Utomo Malang. Jurnal Agastya, 8 (2), 189 - 198.
Aula. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Ekonomi Materi Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa. Skripsi. Fakultas Teknik. Universitas Negeri Surabaya.
Kurniawan, D., Suyatna, A., & Suana, W. (2015). Pengembangan Modul Interaktif Menggunakan Learning Content Development System pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Pembelajaran Fisika, 3(6).
Kustandi, C. & Sutjipto, B. (2011). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Adobe Flash CS5 Untuk Kelas V Sekolah Dasar. Skripsi. Fakultas Teknik. Universitas PGRI Yogyakarta.
Mawarni, S., & Muhtadi, A. (2017). Pengembangan digital book interaktif mata kuliah pengembangan multimedia pembelajaran interaktif untuk mahasiswa teknologi pendidikan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 84-96
Sudiartha, G. K. (2016). Perancangan dan Implementasi Media Pembelajaran Pengenalan Aksara Bali Berbasis Multimedia. Jurnal Manageman Teknologi dan Informatika, 6 (1), 19 - 23.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Sunantri, A., Suyatna, A., & Rosidin, U. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Menggunakan Learning Content Development System Materi Usaha dan Energi. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 4(1).
Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Buku Digital Elektronic Publication (Epub) Menggunakan Software Sigil pada Mata Kuliah Pemrograman Dasar. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 1(1), 11-16.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Semua tulisan pada jurnal ini adalah tanggung jawab penuh penulis. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika bisa diakses secara free (gratis) tanpa ada pungutan biaya, sesuai dengan lisensi creative commons yang digunakan.
This work is licensed under a Lisensi a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.