Analisis Kelayakan Pengembangan Alat Evaluasi Kognitif Berbasis Android pada Program Studi Pendidikan TIK

Authors

  • Isnania Lestari Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi dan Komputer, IKIP PGRI Pontianak http://orcid.org/0000-0003-0356-7646
  • Sandrawati Sandrawati Program Studi Pendidikan Teknologi Informasi dan Komputer, IKIP PGRI Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.29408/edumatic.v5i2.4198

Keywords:

Android, Application, Cognitive, Evaluation, Learning Media

Abstract

The evaluation stage is the final stage in the learning process. Currently, the evaluation process is still using the manual method. Based on this, an application was developed as an android-based cognitive evaluation tool at the Information and Computer Technology Education Study Program (PTIK) IKIP PGRI Pontianak. The purpose of this study was to analyze the feasibility of developing an android-based cognitive evaluation tool and also student responses after using an android-based cognitive evaluation tool in the ICT Education Study Program of IKIP PGRI Pontianak. The development method used is Research and Development (R&D) research with the ADDIE model. The research subjects in the study consisted of development subjects involving three media experts and product trial subjects involving 10 students as small-scale test subjects and 42 students as large-scale trial subjects. Data collection using closed questionnaires, and Data analysis apply descriptive quantitative analysis. The results of the media expert test obtained a score of 90.3%, including the Very Eligible category. Small-scale trials obtained a score of 76% in the Eligible category. Large-scale trials obtained a score of 81% in the Very Eligible category. The response results obtained are very good, because they have fulfilled the aspects needed in making the application.

References

Amna, M., Wirasasmita, R. H., & Fathoni, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Kuliah Sistem Operasi di Universitas Hamzanwadi. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 1–7. https://doi.org/10.29408/edumatic.v2i1.816

Cholik, C. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Untuk meningkatkan Pendidikan Indonesia. Syntax Literate, 6(6), 5–9.

Daryanes, F., & Ririen, D. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Kahoot Sebagai Alat Evaluasi pada Mahasiswa. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 172–186. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.9283

Fajriyyah, A., & Nugrahalia, M. (2021). Efektivitas Aplikasi Kahoot! Sebagai Alat Evaluasi Kognitif Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Pelita Pendidikan, 4(4), 224–229.

Harjanta, A. T. J., & Herlambang, B. A. (2018). Rancang Bangun Game Edukasi Pemilihan Gubernur Jateng Berbasis Android Dengan Model ADDIE. Jurnal Transformatika, 16(1), 91–97. https://doi.org/10.26623/transformatika.v16i1.894

Irwan, I., Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 8(1), 95–104. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1866

Kuswanto, J., & Radiansah, F. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi Jaringan Kelas XI. Jurnal Media Infotama, 14(1), 15–20. https://doi.org/10.37676/jmi.v14i1.467

Mahirah, B. (2017). Evaluasi Belajar Peserta Didik (Siswa). Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(2), 257–267. https://doi.org/10.24252/idaarah.v1i2.4269

Matsun, M., Ramadhani, D., & Lestari, I. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Listrik Magnet Berbasis Android Di Program Studi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 9(1), 99–107.

Nurbudiyani, I. (2013). Pelaksanaan Pengukuran Ranah Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik pada Mata pelajaran IPS di Kelas III SD Muhammadiyah Palangkaraya. Journal Tunas Bangsa, 13(1), 88–93.

Nuriyah, N. (2014). Evaluasi pembelajaran: Sebuah Kajian Teori. Jurnal Edueksos, 3(1), 73–86. https://doi.org/10.1165/rcmb.2013-0411OC

Olisca, R. U. C., & Achadiyah, B. N. (2014). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Dalam Bentuk Online Berbasis E-Learning Menggunakan Software Wondershare Quiz Creator Dalam Mata Pelajaran Akuntansi Sma Brawijaya Smart School (Bss). Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 12(2), 41–48. https://doi.org/10.21831/jpai.v12i2.2706

Putra, R. S., Wijayati, N., & Widhi, F. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2), 2009–2018.

Rahmayanti, I., & Wibowo, A. (2019). Keseuaian Alat Evaluasi dengan Aspek Kognitif pada Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas XI SMA Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2016 Terbitan Yrama Widya (Analasis Isi). Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Prosnampas), 2(1), 714–724.

Setemen, K. (2010). Pengembangan Evaluasi Pembelajaran Online. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 43(3), 207–214.

Setyawardani, D., Rusilowati, A., & Hartanto. (2012). Pengembangan Alat Evaluasi Proposition Generating Task untuk Mengukur Struktur Kognitif Siswa di SMA. Journal of Innovative Science Education, 1(2), 85–91.

Sujarwinanti, S., Ma’rufi, M., & Al’anshori, F. (2020). Pengembangan Alat Evaluasi Berbasis Aplikasi Android pada Pokok Bahasan Sistem Ekskresi di SMPN 2 Bua. Journal of Innovative Science Education, 5(1), 33–49.

Downloads

Published

2021-12-20