Efektivitas Penerapan Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan Berbasis Media Sosial
DOI:
https://doi.org/10.29408/porkes.v5i1.5111Keywords:
Learning, Physical Sports And Health Education, Social MediaAbstract
This research intend to knowing the effectiveness of the implementation of social media-based physical sports and health education using whatsapp at SDN Angkatanlor 02. The thing that underlies this research is distance learning activities implemented by the government. Therefore, SDN Angkatanlor 02 apply learning PJOK online using social media whatsapp. But it is not yet known how the effectiveness of learning PJOK use whatsapp in SDN Angkatanlor 02. This research is a qualitative descriptive. The research samples used PJOK teacher and 30 students from class 3, 4, and 5. The data collection teqnichues used method observation, interview, and documentation. The results of this research are learning physical education, sports and health using social media whatsapp has proven to be effective at SDN Angkatanlor 02. This is proven based on: 1. Good technology access from teachers and students, 2. The ability to use technology that is qualified by teachers and students, 3. Teacher activities in good teaching styles and strategies, and 4. Student activities in learning habits using good social media.
References
Anam, K., & Evitamala, L. (2021). Rehabilitas Pasca Covid-19 Dari Segi Fisik. Jurnal Porkes, 4 (2), 76-80. Doi. https://doi.org/10.29408/porkes.v4i2.4151
Aran, K. A. (2021). Model Pembelajaran Olahraga Rekreasi. Jurnal Porkes, 4 (1), 39-44. Doi. https://doi.org/10.29408/porkes.v4i1.3439
Badrudin, B. (2021). Youtube Sebagai Sumber Belajar Sejarah di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Pekan Sejarah, 98–105. http://journal.fkipunlam.ac.id/index.php/pps/article/view/242%0Ahttp://journal.fkipunlam.ac.id/index.php/pps/article/download/242/31
Cahyati, S., & Suherman, W. S. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Berbasis Komputer Untuk SMA. Jurnal Keolahragaan, 2 (1), 69-76. Doi. https://doi.org/10.21831/jk.v2i1.2604
Cahyono, T. T., Resita, C., & Hidayat, A. S. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Patriot, 3 (3), 314-328. Doi. https://doi.org/10.24036/patriot.v3i3.806
Dewi, T. A. P., & Sadjiarto, A. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5 (4), 1909–1917. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1094
Harahap, M. H. N. (2020). Perana Model Pembelajaran Pjok Sekolah Dasar Pjok. Seminar & Conference Nasional., 229–232. http://conference.um.ac.id/index.php/fik/article/view/463
Harvianto, Y. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Porkes, 4 (1), 1-7. Doi. https://doi.org/10.29408/porkes.v4i1.3485
Harsono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. CV. Jasmine.
Herlina, H., & Suherman, M. (2020). Potensi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan (Pjok) Di Tengah Pandemi Corona Virus Disease (Covid)-19 Di Sekolah Dasar. Tadulako Journal Sport Sciences And Physical Education, 8 (1), 1-7. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/PJKR/article/view/16186
Hananingsih, W., & Imran, A. (2020). Modul Berbasis Pendekatan Saintifik Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 5(6). http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JUPE/article/view/1593/1413
Isnaini, L. M. Y. (2019). Aplikasi Latihan Mental Dalam Pembelajaran Gerak Untuk Meningkatkan Keterampilan Pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Jurnal Porkes, 2 (1), 17-25. Doi. 10.29408/porkes.v2i1.1451
Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6 (2), 190-199. Doi. https://doi.org/10.5281/zenodo.3892262
Kusuma, E. (2021). Optimalisasi Penggunaan Gadget Sebagai Media Pembelajaran. Mediatam Channel.
Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan di Indonesia Abad 21. Jartika Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan, 3 (2), 422–438. https://doi.org/10.36765/jartika.v3i2.268
Narti, S. (2018). Pemanfaatan “Whatsapp” Sebagai Media Komunikasi Dosen Dengan Mahasiswa Bimbingan Skripsi (Studi Analisis Deskriptif Pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi Bimbingan Skripsi Universitas Dehasen Bengkulu Tahun 2016). Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 4 (1). https://doi.org/10.37676/professional.v4i1.448
Pratiwi, B., & Puspito Hapsari, K. (2020). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Melalui Pemanfaatan YouTube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4 (2), 282. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.24238
Purnama, Y., Lusiana, L., & Hidayah, D. F. (2021). Upaya Peningkatkan Hasil Belajar Kayang Senam Lantai melalui Metode Pembelajaran Tutor Sebaya. Jurnal Porkes, 4 (1), 8-13. Doi. https://doi.org/10.29408/porkes.v4i1.3354
Ranti, S. (2021). Tips Bikin WhatsApp Lebih Aman dan Tidak Mudah Dibobol. Kompas.Com.
Rifai, M., & Santoso, G. (2020). Pengembangan Pembelajaran Melalui Media Whatsapp Massenger Web Grup Terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Pada Siswa 7a Smpn 1 Balongbendo Sidoarjo. Jurnal Education And Development, 8 (4), 303-303. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/2172
Santosa, A. B. (2020). Potret Pendidikan di Tahun Pandemi : Dampak COVID-19 Terhadap Disparitas Pendidikan di Indonesia. CSIS Commentaries, 1–5.
Sumantri, M. & U. S. S. (2003). Pendidikan dasar dan menengah. Indonesia Dalam Arus Sejarah VIII, 021, 1–39.
Tamim, M. H., & Nopiana, R. (2018). Hubungan Status Gizi Gengan Tingkat Kebugaran Jasmani. Jurnal Porkes, 1 (2), 52-61. Doi. 10.29408/porkes.v1i2.1414
Trisnani. (2017). Pemanfaatan Whatsapp Sebagai Media Komunikasi Dan Kepuasan Dalam Penyampaian Pesan Dikalangan Tokoh Masyarakat. Jurnal Komunika : Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 6 (3). https://doi.org/10.31504/komunika.v6i3.1227
Titting, F., Hidayah, T., & Pramono, H. (2016). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Senam Lantai Berbasis Android Pada Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Di Sma. Journal of Physical Education and Sports, 5 (2), 120-126. Doi. 10.15294/JPES.V5I2.13448
Victoria, A., Mustafa, P. S., & Ardiyanto, D. (2021). Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Olahraga berbasis Blended Learning di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7 (2), 170-183. Doi. https://doi.org/10.5281/zenodo.4659619
Wulandari, F. (2021). Desain Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) di SMPIT Ukhuwah Banjarmasin. Heutagogia: Journal of Islamic Education, 1 (1), 125-139. https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/HJIE/article/view/3926
Wicaksono, L., & Utama, D. D. P. (2022) Pemanfaatan media pembelajaran berbasis information and communication technology selama pandemi covid-19 oleh guru pendidikan jasmani, olahraga dan kesehatan. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 21 (1), 16-30. Doi. http://dx.doi.org/10.20527/multilateral.v21i1.12226
Zellatifanny, C. M., & Mudjiyanto, B. (2018). The type of descriptive research in communication study. Jurnal Diakom, 1 (2), 83–90. Doi. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i2.20
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Porkes is licensed under a Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International License