Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis PMRI untuk Mendukung Mental Calculation Siswa dalam Permasalahan Aritmatika Sosial

Authors

  • Meryansumayeka Meryansumayeka Universitas Sriwijaya
  • M. Yusuf Universitas Sriwijaya
  • Vina Amilia Suganda Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.29408/jel.v4i2.634

Keywords:

learning video, PMRI, mental calculation, social arithmetic problem

Abstract

This study aims to develop a PMRI-based Social Arithmetic learning video in the junior high school that is valid, practical, and has a potential effect to support the mental calculation of junior high school students in Social Arithmetic issues. This type of research is a modified development study between Rowntree and Tessmer. There are 3 stages in this research namely planning stage, development stage, and evaluation phase. In the development process, this research involves experts as validators of a learning video developed. The subjects of this study are students of grade VII Islamic Junior High School Raudhatul Ulum Sakatiga Indralaya as many as 22 people. The result of this research shows that the learning video developed by this researcher is valid by the experts who tested 3 aspects i.e. material aspect, media display and instructional design; practice based on result of one to one scale that is testing the product on 3 students with different skills and on a small group scale of 6 people; and having a potential effect to support students' mental calculation in social arithmetic problems.

References

Agustine, D., Wiyono, K., & Muslim, M. (2014). Pengembangan e-learning berbantuan virtual laboratory untuk mata kuliah praktikum Fisika Dasar II di Program Studi Pendidikan Fisika FKIP UNSRI. Jurnal Inovasi dan Pembelajaran Fisika, 1(1), 33-42.

Alisa, O. N. (2016). Strategi mental computation siswa bergaya belajar random dalam menyelesaikan soal aritmatika sosial di MI Ma’arif Sambiroto. UIN Surabaya. Diambil dari http://digilib.uinsby.ac.id/13561.

Angkowo, R. A. K. (2007). Optimalisasi media pembelajaran. Jakarta: PT Grasindo.

Ansori, Y. (2013). Profil mental computation siswa SMP dalam menyelesaikan masalah kontekstual ditinjau dari kemampuan matematika. Mathedunesa, 2(2).

Djaali & P. Mudjiono. (2008). Pengukuran dalam bidang pendidikan. Jakarta: Grasindo

Hake, Richard R. (1999). Analizing change/gain scores. Diambil dari http://www.physics.indiana.edu/-sdi/AnalizingChange-Gain.pdf.

Hasanah, S. I. (2006). Pembelajaran matematika realistik untuk materi pokok aritmetika sosial di kelas VII MTsN Pademawu Pamekasan. Kependidikan Interaksi, 23-34.

Kariadinata, R. (2007). Desain dan pengembangan perangkat lunak (software) pembelajaran matematika berbasis multimedia. Jurnal Pendidikan Matematika Sriwijaya, 1(2). Crossref.

Lestari, I., Prahmana, R. C. I., & Wiyanti, W. (2016). Peningkatan kemampuan penalaran matematis siswa menggunakan pendekatan pendidikan matematika realistik. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(2), 45-50.

Meryansumayeka. (2008). Pengembangan materi pembelajaran dengan menggunakan media video pada pokok bahasan luas dan volum bola di kelas IX SMP Negeri 1 Indralaya. Skripsi tidak dipublikasikan, Palembang, Universitas Sriwijaya.

Meryansumayeka, Darmawijoyo, Ilma, R., & den Hertog, J. (2011). Structured arrangement supporting the development of splitting level in doing multiplication by number up to 20. Indonesian Mathematical Society Journal on Mathematics Education, 2(2), 199–214. Crossref.

Prawiradilaga, D. S. (2009). Prinsip desain pembelajaran (instructional design principles. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Priyanto, D. (2009). Pengembangan multimedia pembelajaran berbasis komputer. Insania, 14(1), 92-110.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan media video pembelajaran matematika dengan model assure. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1).

Ridwan, R., Zulkardi, Z., & Darmawijoyo, D. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran aritmetika sosial berbasis problem based learning di kelas VII SMP. Jurnal Elemen, 2(2). Crossref.

Suartama, I. K. (2010). Pengembangan mutimedia untuk meningkatkan kualitas pembelajaran pada mata kuliah media pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 43(3).

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Tessmer, M. (1998). Planning and conducting formative evaluations improving the quality of education and training. London: Kogan Page.

Yunisha, R., Prahmana, R. C. I., & Sukmawati, K. I. (2016). Pengaruh pendekatan pendidikan matematika realistik terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa kelas VII SMP. Jurnal Elemen, 2(2). Crossref.

Wati, T., Zulkardi, Z., & Susanti, E. (2015). Pengembangan bahan ajar PMRI topik literasi finansial pada aritmatika sosial kelas VII. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 22-34.

Downloads

Additional Files

Published

30-07-2018

How to Cite

Meryansumayeka, M., Yusuf, M., & Suganda, V. A. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis PMRI untuk Mendukung Mental Calculation Siswa dalam Permasalahan Aritmatika Sosial. Jurnal Elemen, 4(2), 119–130. https://doi.org/10.29408/jel.v4i2.634

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.