Identifikasi Persepsi Dosen dan Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Berbasis Website (PBW) di Prodi Pendidikan Matematika FTK UIN Suska Riau

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29408/jel.v4i2.709

Keywords:

utilization, Website Based Learning, mathematics

Abstract

This article is based on the limited lecture model for Kapita Selekta Mathematics (KSM) courses. The purpose of writing this article is to identify the perception of lecturers and students to PBW in Prodi PMT FTK UIN Suska Riau seen from: 1) the existence of math-based learning website; 2) understanding of lecturers and students regarding the existence of PBW; and 3) problems in implementing PBW. This article uses quantitative descriptive research. The subjects involved consisted of three lecturers and seven students. Data were collected through PBW utilization questionnaires. Data were analyzed using quantitative descriptive. This article presents some conclusions, among others: 1) lecturers and students do not understand the importance of PBW; 2) PBW has the advantage and good quality in supporting the learning process of mathematics; and 3) the main problem in implementing PBW is infrastructure especially in WiFi /hotspot facility and lecturer's ability

References

Achmad, A., Elmunsyah., & Patmanthara, S. (2016). Pengembangan model Web Based Learning pada mata pelajaran jaringan dasar paket keahlian TKJ pada SMKN Se-Kota Malang, Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(5), 961-970.

Darussalam, A. (2015). Pengembangan media pembelajaran berbasis web interaktif (blog) untuk meningkatkan motivasi belajar pada mata pelajaran pemasaran online sub kompetensi dasar merancang website (studi pada siswa kelas X Tata Niaga SMK Negeri 2 Nganjuk), Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 3(2).

Elianti. (2013). Pengaruh kemampuan mengajar dosen program studi matematika FKIP Unsyiah terhadap prestasi belajar mahasiswa dalam mata kuliah trigonometri. Jurnal Peluang, 2(1), 38-47.

Fitri, R., Helma, & Syarifuddin, H. (2014). Penerapan strategi The Firing Line pada pembelajaran matematika siswa kelas XI IPS SMA Negeri 1 Batipuh. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 18-22.

Harahap, S. H. (2015). Pemanfaatan e-learning berbasis LCMS Moodle sebagai media pembelajaran untuk mata kuliah sistem informasi akuntansi. Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis, 5(1), 86-99.

Indah R, R. (2014). Pengembangan web komunitas (web education) sebagai media pembelajaran teknologi informasi dan komunikasi (TIK) untuk siswa MA Negeri Se-Kota Malang. Conference: National Research Symposium, 1, 713-724.

Jas, I., Rosha, M., & Nilawasti Z.A. (2012). Penggunaan media pembelajaran berbasis website dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1-5.

Jelita. (2013). Penggunaan fasilitas WiFi dan pengaruhnya terhadap indeks prestasi mahasiswa prodi pendidikan matematika (studi pada mahasiswa prodi pendidikan matematika STAIN Zawiyah Cot Kala Langsa). Jurnal Logaritma 1(1), 110-120.

Lestari, E. (2017). Persepsi mahasiswa terhadap pembelajaran berbasis internet (pra e-learning) pada Program Studi Teknologi Industri Pertanian Politeknik Negeri Tanah Laut. Conference: Conference: Seminar Nasional Pendidikan Sains PPs Unesa, At Universitas Negeri Surabaya, F54-F57.

Manzoor, H. (2013). Measuring student satisfaction in public and private universities in Pakistan, Global Journal of Management and Business Research Interdisciplinary, 13(3), 4-15.

Rahman N, K. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis website untuk mata pelajaran Programmable Logic Controller (PIC) pada SMK Darussalam Makassar, Jurnal Inspiraton, 6(2), 105-117.

Rahman, S., Munawar, W., T. & Berman, E. (2014). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis website pada proses pembelajaran produktif di SMK, Journal of Mechanical Engineering Education, 1(1), 137-145.

Risnawati. (10 Januari 2018). Personal Interview.

Sugiyono. (2012). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Jakarta: Alfhabeta.

Winahyuningsih, P. (2012). Pengaruh pembelajaran dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan dan loyalitas mahasiswa Universitas Muria Kudus. Jurnal Dinamika Ekonomi dan Bisnis. 9(2), 1–18.

Yulieta, Y. R. & Sutriyono. (2017). Pengaruh fasilitas belajar matematika siswa SMP Negeri 1 Getasan terhadap prestasi belajar matematika. Jurnal Mitra Pendidikan (JMP Online), 1(10), 1046-1058.

Zulkardi. (2002). Developing a learning envorinment on realistic mathematics education for indonesian students teachers. Thesis. Printpartners Ipskamp, Enschede: University of Twente.

Downloads

Published

30-07-2018

How to Cite

Thahir, M., Roza, Y., & Murni, A. (2018). Identifikasi Persepsi Dosen dan Mahasiswa Terhadap Pembelajaran Berbasis Website (PBW) di Prodi Pendidikan Matematika FTK UIN Suska Riau. Jurnal Elemen, 4(2), 159–170. https://doi.org/10.29408/jel.v4i2.709

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.