Proses Berpikir Siswa dengan Gaya Kognitif Reflektif dalam Memecahkan Masalah Matematika Generalisasi Pola

Silfia Hayuningrat, Tomi Listiawan

Abstract


This research was conducted to explain the thinking process of students in solving mathematical problems of pattern generalization based on Polya measurement in terms of Reflective cognitive style. This research is a qualitative descriptive research with class X class IPA 1 SMA N Kalidawir consisting of 25 students. Selection of research subjects using cognitive style instrument that is Matching Familiar Figures Tests developed Warli, the test was given to all students class X IPA 1 to determine the subject of research. The data collection in this research uses generalized pattern test with think aloud method, interview, and triangulation technique to check the validity of the data. Data were analyzed using the concepts from Miles and Huberman: data reduction, data presentation, and conclusions. The results of this study indicate that the process of thinking of the Reflective subject at the stage of understanding the problem experienced the process of dominant assimilation thinking to arithmetic, the problem planning phase experienced the process of assimilation thinking, accommodation and dominant abstraction to algebra, accommodation and abstraction, assimilation of accommodation and the dominant abstraction into algebra, and at the stage of re-experiencing the process of assimilation thinking and the dominant abstraction into algebra.


Keywords


cognitive processes, cognitive style, reflective, problem solving, pattern generalization

Full Text:

PDF

References


Aprilia, N. C. (2015). Proses berpikir siswa gaya kognitif reflektif dan impulsif dalam memecahkan masalah matematika di kelas VII SMPN 11 Jember. Jurnal Edukasi, 2(3), 31–37. Diambil dari https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JEUJ.

Ardana, I. M. (2007). Pengembangan model pembelajaran matematika berwawasan konstruktivis yang berorientasi pada gaya kognitif dan budaya siswa. Disertasi tidak dipublikasikan, Surabaya, PPS Universitas Negeri Surabaya.

Ariani, S., Hartono, Y., & Hiltrimartin, C. (2017). Kemampuan pemecahan masalah matematika siswa pada pelajaran matematika menggunakan strategi Abduktif-Deduktif di SMA Negeri 1 Indralaya Utara. Jurnal Elemen, 3(1), 25–34. Crossref.

Dewiyana, M. J. (2009). Karakteristik Proses Berfikir Siswa dalam Mempelajari Matematika berbasis Tipe Kepribadian. Seminar Nasional Penelitian; Pendidikan; dan Penerapan MIPA; Yogyakarta: UNY.

Eka, Y. (2004). Kurikulum dan pembelajaran: filosofi teori dan aplikasi. Bandung: Pakar Raya.

Gage, N. L. & Berliner, D. (1984). Educational psychology third edition. Boston: Houghton Mifflin Company.

Hayuhantika, D., & Collis, K. (2016). Pemetaan respon siswa SMP berdasarkan taksonomi solo dalam penyelesaian masalah generalisasi pola. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika (JP2M), 2(2), 92–105. Diambil dari http://jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/jp2m/article/view/210.

Khasanah, N., Listiawan, T., & Mugianto. (2017). Analisis berpikir kritis siswa dalam pemecahan masalah matematika pada materi lingkaran. In Seminar Nasional STKIP PGRI Pacitan 2017 (pp. 291–299). Pacitan: STKIP PGRI Pacitan.

Listiawan, T. (2016). Pengembangan Learning Management System (LMS) di Program Studi Pendidikan Matematika STKIP PGRI Tulungagung. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), 1(1), 14–22. Crossref.

Listiawan, T. (2017). Representasi mental dan proses kognitif yang mendasari Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK). Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan IKIP Mataram 2017, 588–596. Crossref.

Listiawan, T., & Baskoro, W. W. (2015). Analisis Technological Content Knowledge (TCK) calon guru matematika dalam menggunakan perangkat lunak geometri dinamis. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 2015, 827–834.

Ngilawajan, D. A. (2013). Proses berpikir siswa SMA dalam memecahkan masalah matematika materi turunan ditinjau dari gaya kognitif field independent dan field dependent. Jurnal Pedagogia, 2(1), 71–83. Crossref.

Oktarompon. (2012). Proposalku. Diambil dari https://oktarompon.files. wordpress.com/2017/02/proposalku.docx.

Ormrod, J. E. (2008). Psikologi pendidikan (membantu siswa tumbuh dan berkembang). Penerjemah: Amitya Kumara. Jakarta: Erlangga.

Patma, S. (2009). Kontruktivisme dalam pendidikan matematika. Horizon Pendidikan, 4(1), 95. Diambil dari http://iainambon.ac.id/phocadownload/Fatma_Sopamena/konstruk tivisme dalam pendidikan matematika jurnal.pdf.

Polya, G. (1985). How to solve it 2nd ed. New Jersey: Princeton University Press.

Rahman, A. (2008). Analisis hasil belajar matematika berdasarkan perbedaan gaya kognitif secara psikologis dan konseptual tempo pada siswa kelas X SMA Negeri 3 Makasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, No. 072, Tahun Ke-14, Mei. 452-473.

Sudarman. (2011). Proses berfikir siswa quitter pada sekolah menengah pertama dalam menyelesaikan masalah matematika. Jurnal Edumatica, 1(2).

Suparno, P. (2001). Teori perkembangan kognitif Jeans Piaget. Yogyakarta: Kanisius.

Supriadi, D., Mardiyana, & Subanti, S. (2015). Analisis proses berpikir siswa dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan langkah Polya ditinjau dari kecerdasan emosional siswa kelas VIII SMP Al Azhar Syifa Budi Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3(2), 204–214.

Susan, H. & Collinson, G. (2005). Achieving evidence-based practice: A handbook for practitioners. Second Edition. Elsevier.

Susanto. (2011). Proses berpikir anak tunanetra dalam menyelesaikan masalah matematika. Disertasi Tidak Diterbitkan, Surabaya, PPS Universitas Negeri Surabaya.




DOI: http://dx.doi.org/10.29408/jel.v4i2.752

Article Metrics

Abstract view : 129 times
PDF - 60 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Elemen

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

______________________________________________________________________________________________________________

 Creative Commons License
Jurnal Elemen is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats