Literasi Digital dan Pemahaman Konsep Himpunan Siswa SMP Menggunakan Media Pembelajaran GUI Matlab

Authors

  • Ayu Raihanah Universitas Muhammadiyah Malang
  • Octavina Rizky Utami Putri Universitas Muhammadiyah Malang
  • Moh. Mahfud Effendi Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.29408/jel.v6i1.1309

Keywords:

digital literacy, GUI Matlab, set, understanding concept

Abstract

The purposes of this research are to analyze the digital literacy of students in using the GUI Matlab learning media and understanding the concept of set in junior high school students through digital literacy using the GUI Matlab. To answer these problems using a qualitative approach. The subjects of this study were five students of class VII tutoring. The research instruments used in this study were a test, an interview, and a questionnaire. Data are analyzed by reducing data, presenting narrative data, and concluding results. The results of this study show that the digital literacy of students in using GUI Matlab learning media is excellent. Besides, 80% of students can determine the members of the set correctly, 80% of students can determine the empty set correctly, 100% students can draw Venn diagrams correctly, determine the set of complements correctly, and determine the subset.

References

A’yuni, Q. Q. (2015). Literasi digital remaja di Kota Surabaya. Jurnal Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Airlangga Surabaya, 4(2), 1–15.

Arfiyanti, D., Irawan, E. B., & Purwanto. (2017). Peningkatan pemahaman konsep himpunan melalui mind mapping kelas VII SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(6), 799–805.

Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan media dalam pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.

Herawati, A. S. (2014). Konstruksi konsep relasi dan fungsi dalam sistem GUI Matlab. Seminar Nasional Matematika. Diambil dari https://jurnal.unej.ac.id/index.php/psmp/article/view/958.

Irwanto, J. (2016). Konstruksi konsep sistem persamaan linier dua variabel di bidang kartesius dengan bantuan sistem Graphical User Interface (GUI) Matlab. Disertasi, tidak dipublikasikan. Jember: Universitas Jember.

Jamal, F. (2014). Analisis kesulitan belajar siswa dalam mata pelajaran matematika pada materi peluang kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Meulaboh Johan Pahlawan. Jurnal MAJU (Jurnal Pendidikan Matematika), 1(1), 18–36.

Khasanah, U., & Sutama. (2015). Kesulitan menyelesaikan soal cerita matematika pada siswa SMP. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika UMS. Diambil dari https://publikasiilmiah.ums.ac.id/handle/11617/6131.

Kurniawati, J., & Baroroh, S. (2016). Literasi media digital mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Jurnal Komunikator, 8(2), 51–66.

Kusuma, I., & Irawati, S. (2013). Pengembangan media pembelajaran melalui permainan “Hunting Treasure†pada materi himpunan untuk siswa kelas bilingual VII-A di SMP Negeri 16 Malang. Jurnal Online UM, 1–7. Diambil dari http://jurnal-online.um.ac.id/data/artikel/artikelC1A06829FE0DB837FA7DB376CCD762E5.pdf.

Lestari, D. (2017). Analisis koneksi matematika siswa kelas VII dalam menyelesaikan soal cerita pada materi himpunan. Disertasi, tidak dipublikasikan. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Mithas, S., & Rust, R. T. (2016). How information technology strategy and investments influence firm performance: conjecture and empirical evidence. Scholary Journal, 40(1), 223–245. https://doi.org/10.25300/MISQ/2016/40.1.10.

Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2), 1–10. https://doi.org/10.21831/jpai.v8i2.949.

Mulyawati, C., Salmawati, S., Subianto, M., & Wafdan, R. (2017). Teaching media development of mathematic in the materials trigonometry sum and two angles difference by using GUI Matlab. Jurnal Natural, 17(2), 69–76. https://doi.org/10.24815/jn.v0i0.7032.

Murtiyasa, B. (2015). Tantangan pembelajaran matematika era global. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UMS. Diambil dari https://publikasiilmiah.ums.ac.id/bitstream/handle/11617/6005/28_47 PROF BUDI M.pdf.

Pratiwi, N., & Pritanova, N. (2017). Pengaruh literasi digital terhadap psikologis anak dan remaja. Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(1), 11–24. https://doi.org/10.22460/semantik.v6i1p11.250.

Purwanti, R. D., Pratiwi, D. D., & Rinaldi, A. (2016). Pengaruh pembelajaran berbantuan GeoGebra terhadap pemahaman konsep matematis ditinjau dari gaya kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 115–122.

Putri, O. R. U. (2018). Pengembangan modul bahasa pemrograman GUI Matlab untuk mahasiswa pendidikan matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Profesi, 8(2), 607–614.

Ratnasari, S., & Setiawan, W. (2018). Analisis kesulitan belajar siswa pada materi himpunan. Journal On Education, 1(2), 473–479.

Sastrika, I. A. K., Sadia, I. W., & Muderawan, I. W. (2013). Pengaruh model pembelajaran berbasis proyek terhadap pemahaman konsep kimia dan keterampilan berpikir kritis. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(2), 60-69.

Yuniarti, F. (2011). Pengembangan virtual laboratory sebagai media pembelajaran berbasis komputer pada materi pembiakan virus. Disertasi, tidak dipublikasikan. Semarang: Universitas Negeri Semarang.

Downloads

Additional Files

Published

31-01-2020

How to Cite

Raihanah, A., Putri, O. R. U., & Effendi, M. M. (2020). Literasi Digital dan Pemahaman Konsep Himpunan Siswa SMP Menggunakan Media Pembelajaran GUI Matlab. Jurnal Elemen, 6(1), 13–24. https://doi.org/10.29408/jel.v6i1.1309

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.